Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Feller for filler? - Tagging på klassiske norske merker

Jeg kunne ikke dy meg for å stille selger av dette merket et spørsmål på QXL i kveld... Noen som er enige?

Visninger: 323

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

hvilket spørsmål?
Hæ-hæ, døm har fjerna det ;-) Vel, det var om ikke taggingen i bunnen av dette merket var noe kreativ...
Hei, - det var da meget tynne/spisse tagger nederst høyre og venstre !
Merket er nok mindreverdig/reparert.

Synes forøvrig hele taggingen, spes. venstre side ser mistenkelig ut. Altfor butte tagger - men en slik effekt
kan forklares hvis man bruker f.eks. saks for å skille et merket fra et annet (altså ingen forfalskning).

Alltid vanskelig dette - hvis taggefixing er gjort på et merke som egentlig ikke er så mye defekt - slik
at størrelsen på merket ikke blir mindre. Skulle helst lagt dette merket over et ekte merke for å sammenligne størrelse.

Selger kan være i god tro - slike "feil" er ofte vanskelige å få øye på. Her er man blendet i form av nummerstemplet som neppe er vanlig på dette merket.

Jeg kjøper og selger (mest selger) selv på QXL og har fått noen spørsmål og korreksjoner til beskrivelsen. (Jeg er jo ingen ekspert...) Da mener jeg det er god kotyme i å legge diskusjonen åpen - slik at alle budgivere får diskusjonen med seg. (Og selvsagt opprettholde full returrett for høyeste budgiver - evt. trekke auksjonen tilbake).
Ja. Merket er omtagget minst i nedre kant og kansje også til venstre. Spissene på taggene opp og nede skal bli like bred. Disse er klart omgjort.
I dag fikk jeg svar på epost:
"Svar: Hei. ser hva du mener. men jeg trodde merker var i orden. Er dessverre bortreist og er ikke tilbake før auksjonsslutt. Kan derfor ikke sjekke merket. Mvh"
Ut fra det kan vi slutte at det er en fordel å ikke reise bort når man har noe liggende på QXL... Hvem har ikke satt seg selv i den klemma før? Jeg har i alle fall gjort det.

Men når vi først er inne på tagger: Er det noen som har kikket på objekt 1207 hos Germeten denne gang? Jeg satt og studerte bildet i katalogen i går kveld, og endte opp med en innstikksbok med Våpen I-merker for å se om taggingen på noen måte kunne gjenfinnes på de tilfeldige merkene der.

Er dette et merke som har vandret mye rundt i det siste, eller er det et merke som ble solgt på auksjon i Frankrike for 4 år siden?
"bevisstløs i gjernings-øyeblikket" kan vel kanskje best beskrives budgivers gjerning ved å gi bud på dette Nk.35 på QXL Juridisk sett så kan budgiver således fraskrives sitt bud om en lang og tidkrevende prosess følges :-) Merket er tindrende klart omtagget venstre side, og også nede. Germeten # 1207 synes jeg å ha sett før, men jeg greier ikke helt å plassere "hvor bjellene ringer" - men det er nå ikke så viktigt: Slike merker "vokser ikke på trær" åkkesom

Hei, jeg fant akkurat denne meget fine web-siden og er således ny på forumet. Jeg har tatt opp samleinteressen etter en lengre pause, og fokuserer meg inn på hjemstedssamling fra Nordmøre (er selv fra Averøya). For en tid tilbake kjøpte jeg dette pene 51 IIa fra et kjent norsk auksjonshus, og urutinert (og godtroende) som jeg er har jeg vel tatt alt for god fisk... men ovenstående poster fikk meg til å fundere litt... hva tror dere om dette merket? Hvordan går det i det hele tatt an å legge på nye tagger, og hvordan finner man ut at slikt er gjort?? Takker så mye for råd og veiledning!
Hei Kolbjørn, har du mulighet til å vedhefte en større scan (altså ikke bake inn i teksten, men laste opp separat -- se link umiddelbart under tekstboksen når du skriver inn)?
Ved første øyekast virker nhh rart, men taggingen på denne ugaven er innimellom temmelig ujevn. Regner med at du kjøpte merket først og fremst for stempelet?!?
Marius,
takk for svar. Ja, jeg samler så smått bl.a. på Kristiansund N som er "by'n min"; har også bodd der en kort periode. Vedlagt er det beste bildet jeg har - kan ikke oppskaffe bedre akkurat nå...

Glimrende side forresten!
Vedlegg:
Hvis du er i tvil om merket, og du har betalt en god slump penger for det, vil jeg anbefale deg å sende det til en av de av Norsk Filatelistforbund godkjente eksperter/attestatører. Finn Aune eller Enger.

Nøyaktig hvordan man setter på nye tagger, vet jeg heldigvis ikke. Men en som vet mye om tagging og forfalskninger, dog på frimerker fra USA, heter Richard Doporto. Interessant lesning, uten at man behøver å bli paranoid av den grunn.

På mer generelt grunnlag, harWikipedia dette å si om forfalskninger, men her er det mye historisk sus og dus over presentasjonen. Interessant lesning, dog, som det meste som angår frimerker.

Når det gjelder hjemstedssamling og dyre merker, tror jeg faktisk jeg vil anbefale samlere tidlig å gjøre seg opp status for hvordan man vil samle. Skal det være posthistorisk? Skal det være for kosens skyld? Hvor ihuga vil du være? Skal du ha Norge-albumet fylt med lokale stempelavtrykk? Er du kvalitetsbevisst? Vil du blåse mye penger på dette (lokalsamling er en bunnløs trakt hvor pengene aldri kommer opp igjen ;-)) Dette siste, i parentesen, sier jeg fordi det gjerne ikke er mer enn to-tre personer som er i stand til å verdsette objektene som dere to-tre slåss om. Straks én har et objekt, er dere bare en-to til å slåss om neste. Osv, osv. Snart er det bare én igjen, og da er det ingen slåssing i det hele tatt. Dessuten er lokalkunnskapen avgjørende, slik at et superdupert objekt kan du kjøpe over disk hos f eks Frimerkehuset for 300 kr på messe eller utstilling, som Nordia2008, mens du for tilsvarende kan risikere å bli presset over 3 000 på auksjon.

Digresjonen til side: hvis du er ute etter lux-stemplede enkeltmerker, som i dette tilfellet, bør du temmelig tidlig analysere om det er frimerkene eller stemplene som vil gi deg samlegleden. Hvis det helst er stemplene, kan du fint klare deg med merker som har mindre skavanker av typen liten rift, brettet hjørne, kort tagg, tynn flekk — og betale en brøkdel av prisen for dem (evt gi færre merker i bytte). Dekorative er de jo fremdeles. Hvis det er frimerkene som teller, eller i verste fall kombinasjonen av frimerker og stempel, SKAL du legge lista høyt. Skikkelig høyt. Stille krav til merkenes beskaffenhet. Ikke godta runde hjørner; ikke la noen fortelle deg at taggingen er helt vanlig for utgaven hvis du selv ikke er overbevist. Og sørg for attest til alle dyre objekter. [Hva som er attestverdig i dag er et nytt og annet spørsmål. Innimellom finner man 100-200-kroners objekter med gamle FCM-attester (F C Moldenhauer jr) på auksjon. Noen går for 10x det. Siden attester koster noen kroner, blir det opp til magafølelsen og lommeboka.]

Øhmm, der mistet jeg tråden litt, men noe fikk jeg da lirt ut av meg. God natt!

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår