Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Personlig synes jeg det burde vært et krav til medlemskap hos FRANK E RING at folk registrerte seg med fullt navn. Slik det er nå er det lett å gå fullstendig i surr.
Mange har registrert seg med bare fornavn - og det finnes allerede flere med samme fornavn også - noe som i de fleste tilfeller gjør at en ikke vet hvem som skjuler seg bak navnet.
Noen har valgt sære kallenavn (nrps, Drammensere`n ) som for folk flest sier lite eller ingenting om hvem en har med å gjøre.
(At noen ikke tåler å se sitt eget tryne på nett og derfor har valgt et bilde av bikkja, Nk 1 eller andre pussige påfunn får vi heller leve med.)
Det er mye hyggeligere når folk tilkjennegir hvem de er, og ikke bare skjuler seg bak et fornavn eller et kallenavn.
HVA MENER ANDRE OM DETTE?

Visninger: 745

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

I tillegg til økt fare for tyveri grunnet spredning av personopplysninger, kan også bruk av fullt navn på Internett bidra til misbruk ved at personopplysningene blir brukt i helt andre sammenhenger.

Her er et lite eksempel på dette:
Frimerkesamler XX skriver et innlegg om falske merker som samler YY har lagt ut på et auksjonsnettsted. Samler YY misliker at de pent tegnede luksusstemplene hans blir kritisert, og ønsker å hevne seg på samler XX ved å registrere navnet XX som bruker på et radikalt politisk forum der meningene om innvandring og andre saker ikke akkurat er politisk korrekte. Google registrerer informasjonen, og et søk på navnet XX gir inntrykk av at XX er en frimerkeinteressert politisk aktivist med mildt sagt radikale meninger, noe som neppe vil være en fordel dersom XX en vakker dag skulle bli googlet av en potensiell arbeidsgiver.

Å fjerne de falske politiske artiklene signert XX vil være en vanskelig sak dersom de får stå i ytringsfrihetens navn - i tilfelle må XX bevise at vedkommende ikke er skribenten, og samtidig ha nettstedsredaktørens velvilje. Om redaktøren på det politiske forumet nekter å fjerne innleggene, har XX en vanskelig oppgave foran seg, og en politianmeldelse vil med stor sannsynlighet bli henlagt; politiet har viktigere saker å bruke tiden på.

Dette var et lite eksempel på hvordan fullt navn på en enkel måte kan misbrukes av folk som ønsker å reagere fordi de falske merkene deres er blitt slaktet her på forumet. Dansk Posthistorisk Selskap vil trolig ikke ha de samme problemene, men det finnes personer som bruker printere og tydeligvis liker å tegne luksusstemplene på merkene de selger - som altså har sine grunner til å mislike Frank E. Ring.

Derfor kan det være greit å være oppmerksom på at det å bruke fullt navn ikke er helt risikofritt - det er flere som har brent seg på dette tidligere. I tillegg er det også en fordel å vite at alt som blir skrevet her på Frank E. Ring blir lagret av Google der det er søkbart til "evig tid". Og når Google først har fått informasjonen, har man ikke lenger kontroll over den. Følgelig hjelper det ikke å slette et bilde om man av en eller annen grunn skulle angre på dette; Google sletter det ikke.

Kort oppsummert: Å legge ut personopplysninger på Internett innebærer altså en økt risiko for besøk av innbruddstyver eller annen form for misbruk, og følgelig er det ikke alle som ønsker å gjøre det, på samme måte som ikke alle frimerkesamlere ønsker å samle frimerker fra Kongo. Vi er alle forskjellige individer, og denne individualismen bør man respektere uansett hvilke synspunkter man selv måtte ha.
.............her er jeg helt uenig "vi må vite hvem vi er" skal vi snakke sammen, i det minste er det greit å ha et ansikt og det finner du også på bussen eller hvor det måtte være. Det er ikke likegyldig om du snakker med Gandi eller mpi? Men det er klart lettere å være anonym, da eksponerer en ikke seg selv...............

Får vel vurdere anonymiteten jeg også med et NN bilde og et akronym eller et såkalt initialord.............for å være sikker altså..........

Men tilbake til samleriet, Go helg.........
Det finnes absolutt aktverdige grunner til å skjule identiteten på et forum som dette, og etter min mening må hver enkelt finne ut hva en er komfortabel med å offentliggjøre. Skal en bevege seg på internett er det likevel fornuftig å ikke bli for oppskremt. Det meste en foretar seg gjør en mer synlig og sårbar -også medlemskap i klubber.

Jeg reagerer litt på frykten for å vise "skattene" på forumet; for det første kan det være avgjørende for å få ønsket informasjon og samtidig setter en et helt tydelig "eierstempel" på objektet. Så etter flere som vet at jeg eier et merke - jo mindre verdt blir det i markedet dersom jeg ikke står som selger.

Det er ikke tvilsomt at en rekke innbrudd er knyttet til offentliggjøring av ligningsopplysninger. Tyvene har da håp om å finne noe som er relativt lett omsettelig. Når tyven søker etter spesielle gjenstander eller samlinger er det vel stort sett snakk om bestillingstyveri?

Til slutt vil jeg si at det ikke er navn eller ansikt eller nick som er viktigst på et slikt forum, men den kunnskapen som ligger tilgjengelig bak navn eller nick.
...........vel, tenkte jeg skulle la dette ligge, men, la oss være enige om at vi er uenige, og har foskjellige syn på sakene. Så får de som vil ha nick ha nick og de som ønsker å bruke sitt eget navn gjøre det, face on face. Tross alt er det samling det dreier seg om som er det Vesentligste, om du heter det ene eller det andre. Og jeg overlater oppsummeringen til sjefen, herr Gab.....sen.

FeR er på samleriomradet vel noe av det beste som har skjedd..................på lenge. her går det an å spørre og få vite, og få fomidlet kunnskap..............

Men det er skremmende å se at den "sorte side" kan ha slike muligheter i å hente opplysninger på nettet, så jeg forstår også det aspektet........ fantastisk at en kan en lete opp hvem som helst på nettet, og da er det bare fantasien som setter begrensninger.................hvem som helst kan da banke på døren din..............

Så med all respekt mpi, jeg respekterer ditt syn på saken.............

.............det har kanskje noe å gjøre med tillit og åpenhet til det motsatte er bevist............
Godt formulert, Roar, især siste avsnitt.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår