Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Steindumt spørsmål, men det er sikkert noen som har en formening om det her. Sitter med en hel haug posthorn som jeg har store planer om å få analysert skikkelig i vinter vha scanner. I den forbindelse lurer jeg på om jeg gjør noe kjempegalt hvis jeg noterer svakt på baksiden med blyant hvilken NK nummer merket har?

Visninger: 175

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Innimellom treffer man på en handler som bruker bly fra H-skalaen ;-( Mangt et pent objekt har blitt skåret i på den måten.
Hvis du holder deg til butte blyantspisser og B-skalaen i hårdhet, pleier det å gå bra. 2B f eks. Men vær netthendt.

Er det noen som vet hvilket bly som er favoritten til attestatører når de signerer merkene?

Hva med ubrukte merker? Jeg finner titt og ofte eksemplarer med mye rabling på; hva sier samlere om slikt?
Rabling på ubrukte frimerker er en uting. Uten videre blir da f.eks. et postfriskt merke forvaandlet til et ubrukt med gummi. Stort sett bør man være svært så forsiktig med å notere på baksiden, merket blir lett ødelagt om noen senere vil viske bort det skrevne. Selv har jeg behandlet tusenvis av kovolutter og jeg gremmer meg like mye hver gang jeg får en interessann sak mellom hendene, og så er det masse priser, katalognumre osv. osv. notert på, noen ganger bak, men slett ikke sjelden på framsiden heller. Bruk heller en innstikksbok og legg inn lapper med katalognumre o.l. under eller ved siden av merkene.
Interessant det du sier om å viske bort, for jeg har sett handlere som bruker viskelær på omtrent alt de får fingra i for at objektene skal framstå som rene og pene.
Når du legger brev som har blitt behandla slik på scanneren, hender det at du får opp de rareste påtegninger og hele prishistorien til brevet.
Noen samlere noterer bakpå hva de kjøpte objektet for, når og av hvem. Hvis det er navnet på samleren som har hatt det tidligere, synes jeg det er veldig kjekk info å ta vare på (les: for brev). Om jeg kjøper et slikt objekt på auksjon, men vet hvem som selger det, og vedkommende ikke har satt sitt bumerke bak, fører jeg opp vedkommende selv.

Norske frimerkesamlere har vært heller dårlige på å notere proveniens for norske, filatelistiske objekter. Alt skal liksom være så hemmelig om hvem som eier hva eller selger hva... Kan det skyldes utslag av jantelovisering av norsk filateli?
Eller er det, jfr Janteloven, hele det norske samfunnet som er anti-proveniens? På svenske Wikipedia finner vi følgende første setning: "Proveniens utgör uppgifter om ett objekts tillverkare och tidigare (oftast berömda) ägare". Norske Wikipedia starter slik: "Proveniens (av latin provenire = komme, tre fram), blir særlig benyttet til å beskrive en plantes eller et frøs opprinnelse eller avstamning". !!!

Proveniens for objektene vil blant annet kunne bidra til å begrense omfanget av falske eller stjålne objekter, og er til hjelp for kulturforsking. Merriam-Webster forklarer ordet kort og greit: "the history of ownership of a valued object or work of art or literature". I den internasjonale filatelien gjøres det ofte et poeng av å vite et objekts historie, og ved teksting av posthistorie kan det godt bikke et ekstra poeng i din favør ved å medta slik info.

RSS

Siste aktivitet

Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
mandag
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan
Einar Audun Hanstveit svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"I 1874 vart stemlet nytta på strekninga Laxå - Charlottenberg"
23 jan
Oddbjørn Salte la til en diskusjon i gruppen Reisende postekspedisjoner
Miniatyrbilde

Svenske Postekspedisjoner 1874

Det er mye rart som dukker opp i gamle gjemmer.Dette brevet har jo en utrolig adresse, og er sendt…Se mer
23 jan
Oddbjørn Salte ble med i Mariuss gruppe
Miniatyrbilde

Reisende postekspedisjoner

TPO, reisende postekspedisjoner, jernbanestempler... kjært barn har mange navn, og nå har du som…Se mer
23 jan
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Nice, liker at jeg har en siste-dato. Får se hvor lenge det holde :)"
21 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår