Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

I likhet med Arild Håland så benytter jeg meg av programvaren StampCAT til å holde rede på mine filatelistiske objekter. http://www.fnprg.com/stampcat/index.html
I forkant av mitt valg av programvare så testet jeg ut forskjellige program, bl.a:
PSD (AB Philea) http://www.philea.se/se/indexJS.php
EZStamp (SoftPro) http://www.ezstamp.com/
StampManage (Liberty Street) http://www.libertystreet.com/StampMng.htm
M.fl.
Alle disse programmene fungerer til denne bruken, men det var bestandig ett eller annet som jeg ikke var tilfreds med.

Det som var utslagsgivende for mitt valg, var brukergrensesnittet og at det var rik tilgang på registreringsfelter (tabeller). En rekke av feltene er egendefinerte slik at jeg tilpasset disse min bruk.
I tillegg så gir programmet mulighet for å skreddersy "utseendet", dvs. flytte felter, endre ledetekster (f.eks. til norsk), endre farger, etc.
For de som behersker XSL (html koding), så er dette programmet ett funn.

Rapporter (mankolister, etc) kan skrives direkte ut fra programmet, eller du kan lage dine egne rapporter.

I det hele tatt så er dette et meget fleksibelt program.
Det gjeveste er kanskje at utvikleren av programmet er nordmann og veldig lydhør vedrørende brukerstøtte, samt har brukerforum (engelsk) på sin hjemmeside.

Jeg søker kontakt med andre brukere for utveksling av erfaringer, tips og lignende.

Visninger: 617

Svar til denne diskusjonen

Jeg hadde dette programmet for en del år siden, men kom aldri skikkelig i gang med det. Nå har jeg kjøpt det igjen, og hadde tenkt å begynne å bruke det. Lastet ned og åpnet databasen over Norge uten bilder, der grunnarbeidet var gjort. (takker for det)
Er ikke litt av poenget med en slik database at en har bilder av egne frimerker der? Da blir det jo også på en måte en dokumentasjon på hvordan din egen samling ser ut.
Hvilke andre bruksområder (innen filateli) bruker dere Stampcat til? Er det mulig å opprette en duplikat database?

Er det mulig å legge inn katalog nummer fra flere kataloger i samme database, feks. Norgeskatalogen, Facit, Michel osv? Kan være gunstig met tanke på bytte med samlere som benytter andre kataloger.

Jeg har planer om å lage databaser for de land jeg samler, men det er jo kansje ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt hver gang. Hvilke databaser er allerede laget som folk kan tenke seg å dele med andre og hvilke katalog er benyttet.
For min del vil jeg prøve å lage alle de nordiske land med Michel og Facit nr, kansje også AFA.
Deretter kommer Italia, Ungarn, Spania med Michel nr. Jeg vil være villig til å dele grunndatabaser med andre men det er et stykke fram dit :) Jeg har vel en del å lære i selve programmet først.

Er veldig interresert i tips og gode råd om hvordan og hvordan ikke slik at jeg mest mulig ungår dobbelt arbeid.

Tobben
Helt enig med deg. Skjønner ikke hvorfor noen vil ha bildet av slik merket skal se ut. Vi vet jo det. Bedre å ha bildet av mitt objekt, slik at en alltid vet hvordan kvaliteten en har på "hovedmerket" sitt. Ikke alltid like lett å vite hva en til enhver tid har.

Det var lurt det med nummer fra andre kataloger inn i samme base. Hvis du gir meg en oversikt over disse kan jeg legge dem inn for deg. Scott, Fasit, Michel, AFA osv....

Regner med du har lastet ned den tomme basen jeg har lagt ut... (Norge)
I norge databasen ville jeg hatt inn Michel, Facit og muligens AFA. I den rekkefølgen. Var egentlig ute etter hvor og hvordan man la inn dette/ organiserte det. Screenshot av utseende hadde vært fint.

Det var den tomme databasen din jeg lastet ned ja.

Holder foreløpig på med å flytte rundt og teste hva som kan gjøres osv. Leser i hjelpefiler og på Stampcat forumet for å tilegne meg kunnskap.

Har foran meg 6 netter med 12 timers skift med god tid til å taste inn data, så sant jeg klarer å holde meg våken.

Tenker at når jeg begynner å registrere så starter jeg med Island.

Tobben
Hva med Scotts nummerering? Samlere i USA benytter sjelden noen av de nevnte.
Scott kan jo selvsagt også bli aktuell, men jeg har selv aldri hatt bruk for det.
Jeg er enig i at det å kunne legge inn bilder fra egen samling er det som gjelder i en slik database, iallfall hva stemplede frimerker angår.
Imidlertid så synes jeg med fordel at det kunne vært forhåndsinnlagt bilder av postfriske/ubrukte frimerker da disse i allminnelighet er like uansett hvem som måtte eie disse merkene.
StampCAT er designet kun for å regstrere mot en katalog av gangen, noe jeg synes kan være mangelfullt. Katalognummer og verdi/valuta fra flere en en katalog må opprettes i egendefinerte felter til dette formålet.
Det er ingen problemer med å registrere frimerker fra flere land i samme database, snarere en fordel vil jeg tro.
Personlig så har jeg fire StampCAT databaser: Norge, Hjemstedsamling, postkort og seddelsamling. Jeg har valgt å skille ut Norge og hjemstedsamling i hver sin database pga. at de er så forskjellige mht. hva jeg registrerer av opplysninger.
Flott at flere benytter samme program og deler med andre, da dette kan anspore til nytenkning og forenkling av prossessen med registrering.
Jeg har lag ved noen bilder av registreringsvinduer som er tilpasset min bruk av StampCAT.
Vedlegg:
Fine oppsett du har der. Til Hjemsted kan du f eks også ta med detaljer som hvilken klisjé er benyttet på brevkortet, bk-nummer, avstemplingspoststedets opprettelses- og evt nedleggelse, i tillegg til stempelets utstendelse og tilbaketrekning som du har felter for.
Hvis objektet er sendt med båt eller tog, kan det med fordel nevnes, især hvis du klarer å finne ut nøyaktig hvilken båt som gikk den og den datoen...
Takk for hyggelige ord! Hva gjelder brevkort så registrerer jeg disse i.h.h.t. nomenklatur i Helpostkatalogen. Det har jeg valgt å gjøre under Keywords (nøkkelord), samt i objektbeskrivelsen.
Historiske opplysninger om det enkelte poststed ligger litt skjult under feltet Poststed.
Og iellers så er rike muligheter til å skrive opplysninger i objektbeskrivelsen (notatfelt).
Ett uunnværlig program for meg dette, selv om det går med fantastisk mye tid til registrering (jeg har ikke fått skannet inn alt i samlingene ennå).
Vedlegg:
Glimrende bruksområder du viser her Jonny. Her er det bare å slippe fantasien løs.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår