Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Det er garantert mange her som har mye bedre kjennskap til FCM og auksjonene deres og budsystemet deres. Derfor håper jeg på belysning/oppklaring av følgende "mysterium":


Til høstens storauksjon, som går av stabelen i disse dager, var fristen for skriftlige forhåndsbud onsdag 8. november. Vel og bra. Jeg la inn bud pr e-post på et interessant lot, og stakk meg til nærmere 3 ganger utropspris (som var 2.000,-). Fikk bekreftelse noen timer etterpå. Bud bekreftet. Fint.


Og så var det torsdag. Fristen var som sagt onsdag, men torsdag formiddag fikk jeg "New status your bids" på mail. "Current starting price" hadde økt fra 3.740,- til 4.675,-. Hm... Et halvt døgn etter at fristen for forhåndsbud gikk ut... Mystisk, men det kunne jo vært en stor mengde forhåndbud som måtte registreres, så det kunne jo vært sendt inn før fristen.


Men så, i dag morges kom en ny mail. "Current starting price" hadde økt til 5.170,-... Nå var det to dager siden fristen gikk ut, og 6 timer til selve auksjonen skulle gå av stabelen. Besynderlig.


Gjentatte forsøk på å kontakte FCM pr telefon i løpet av dagen har vært forgjeves. 0 svar. Forståelig nok, siden de sikkert har vært i Oslo for å forberede auksjonen, men ikke desto mindre frustrerende.


Vel... Kan noen forklare disse plutselige prishoppene etter budfristens utløp?


Det hører med til historien at tilslagssummen endte 40% over mitt bud, og det er fair enough; jeg tapte denne gangen. Men jeg lurer fremdeles på hvordan de utidige budene slapp inn i systemet.


PS: Var det forresten noen herfra som fikk tilslag på objekt 2712? I så fall er jeg en sikker kjøper av tre av kortene der :-) Send en melding så blir vi garantert enige.

Visninger: 708

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er det ikke vanlig at det også er mulig å fylle ut budskjema og levere det inn direkte på visningen, for de som ikke kan være tilstede når det aktuelle objektet blir solgt, men vil se det først? Jeg vil tippe at det er det som har skjedd her.

Hei! Jeg tolker en slik frist på onsdag som en garanti, og ikke som en deadline. For at budene dine helt sikkert skal bli registrert, VIL de ha det innen den fristen. Men medarbeiderne sitter og registrerer alle henvendelser fram til siste time før auksjonen. Det så jeg ved selvsyn. Satt i salen rett etter 13, auksjonsstart på fredag, og så på smarttelefonen at siste oppdatering av forhåndsbud var etter 12 samme dag.

Tilslagssummen kan man uansett ikke gjøre noe med, det er tydelig at noen har mange penger der ute, og vil bruke den på hobbyen sin. Eller vil bruke dem til å tyne enda mer ut fra oss avhengige, - med oppslitting og videresalg :-)

Oppfatter det slik at FCM vil ha skriftlige bud innen onsdagen - sikkert fordi de kommer i posten - så går det an å sende mail helt fram til auksjonen (og faktisk etter at den har startet - min erfaring)

Samme erfaring fra min side. Sendte bud på telefax og fulgte opp i posten. Deretter fikk jeg e-post med oppdatering på hvordan mine bud lå an. I den grad jeg ønsket det svarte jeg på disse ved å be om at mine bud eventuelt ble øket og det fungerte perfekt. Ingentng å utsette på FCM, tvert imot, mine bud ble behandlet helt ok. At jeg ikke fikk tilslaget på så mye skyldes ikke FCM, men alle de andre som ville betale (mye) mer enn meg. Håper selvfølgelig at neste auksjon kan følges på internett i likhet med Skanfil, men skal vi være helt sikre på å få fram våre bud må vi nok være til stede i salen - dessverre ikke så enkelt for alle av oss.

Var tilstede i dag lørdag 10, og telefonbud under auksjonen ble benyttet. Helt ok det.

I årets FCM-katalog (hoved) finner vi f eks på side 89 praksis som forklarer hvordan bud forandrer seg: "Max-sum" og "alternative bud".

Ved Max-sum sier Ole Sosial at han ikke skal kjøpe for mer enn 50.000 kroner på auksjonen, for han vil også spandere kake på vennene sine. Når da Ole har bud over hele fjøla, og passerer maksimumsbeløpet etter to timers avholdt auksjon, forsvinner hans tidligere bud fra oversikten over innleverte bud. Om jeg ikke husker feil markerer FCM slike med en bokstav i margen på nettsidene hvor budene oppdateres.

Ved alternative bud sier Turid Vettaknollen at hun bare ønsker 1 objekt, men legger inn bud på 20.

Kombinasjon av max-sum og alternative bud vil kunne avstedkomme mange bevegelser til ulike tidspunkt (altså en artig programmeringsjobb).

Hei Rune.

Var i Oslo fredag/lørdag for 2.år på rad. Marius har egentlig forklart hvordan budgivningen fungerer hos FCM. M og V budene gjør at ting er i bevegelse hele veien. Hadde selv objekter inne som plutselig "datt" i utropspris fordi folk falt ut underveis med forhåndsbudene. Forøvrig er det handlerne som dominerer. De kjøper spesielt lotter og samlinger, MEN mange av dem sitter og å byr på vegne av egne kunder på provisjonsbasis, så hvor merkene til slutt havner er umulig å si... Forøvrig er det langt fra umulig og skaffe seg objekter, men det betinger desverre at man er tilstede og kan føle "pulsen". Auksjoner er tross alt "hest og sirkusmanesjer", men det er utrolig gøy å være tilstede og lukte stemningen på dette sirkuset.... (Forøvrig er det noen som benytter seg av telefonservicen til FCM der du kan være "online" på de objektene du er interessert i) Ha en fin kveld!

Det med budgivning er en "saga for seg selv"

Mange auksjonshus har dataprogram som genererer en varsling/sperring på f.eks 90% av utropdspris.
Samt at de kan ha kontroll rutiner på hvilke bud som legges på ulike objekter.

Men jeg er spent på om de har ulike kontrollrutiner i forhold til   Objekt nr, Objekt navn , budstørrelser etc.

eks:
Hva skjer om de får ekstremt høye bud på et objekt..... ? 
Hvilke kontroll rutiner har de for å sjekke budene / infromasjonen da .......
De har jo sperringer på for lave bud .......

Det er mange som gir opplysninger på e-post idag, og ikke på skjema,
hvor det kan oppstå feil ( eks feil beløp ( høyt ) feil obejkkt nr.  etc.

Hvilke rettigheter har Budgiveren  ?
(   Slik jeg ser det så skal jo Auksjonsfirmaet sjekke objekt nr,. informasjon og bud )
er det noe misfohold så skal dette avklares, og er det ikke avklaring, så skal det avvises,
om det ikke et konsist innhold med budinformasjonen. )

Eksisterer det noe informasjon rundt dette ?








Hva skjer om de får inn feil / ekstremt høye bud  bud på feil objekt, eller "for høye bud på riktig objekt"
har de rutiner på det ?. 

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår