Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Kjøpte en flott lot fra "nostalgy" på Ebay i forrige uke. Lot bestod av masse flotte merker, hovedsaklig merker fra krigen (landshjelp, solkors, V-merker). Deriblant kom jeg over dette merket som til synelatende ser ut for å være NK 272.  Vannmerket er meget tydlig på merket.

 

Er dette et ekte merke? Noen som vet noe om attesten H.W som er stemplet nederst i hjørnet? (For øvrig betalte jeg $53 for hele lotten).

Visninger: 4433

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Synes nesten taggingen så litt *vel* slitt ut (nappet?) her, men så har jeg da også blitt paranoid etter et par år her på FER... :-)


Uansett: Gratulerer med et aldri så lite kupp, Arild! Moro å se at det fremdeles er mulig. 

Må bare gratulere deg!!!

Har handlet en del hos Nostalgy, bra krigsmerker.

Tror faktisk jeg var med og kjempet om den lot'en.

Shit happens, men no bad feelings.

Hehe... Når sant skal sies så var det ikke den lot'en jeg skulle ha. Jeg skulle ha den som gikk ut litt før. :) (var sikkert en mening med det....)

Gratulerer med flott funn!:D Altid sånn, man drømmer om i slike kjøp!

merket er litt blekt, så det tyder på at en del før deg også har sett etter vannmerke.

Morsomt funn:)

 

Noen som har stusset over stempeldatoen ennå?

Ja - og er litt usikker både i forhold til dato og stemplingssted....Vannmerket er ikke synlig på baksidescannet for mine øyne (men kan være der allikevel selvsagt...)

Slutt no. Vi ser 1942. Ser Arild vannmerke, så tro på han!!! Fryktelig mye "fake"-angst her for tiden.

Tør jo knapt putte stempler ut på QXL i redsel for at en av dere "museumsvoktere" skal ta rattata på meg.....

V-merker ble offisielt ikke solgt etter 29/11-41. V-merkene ble forbudt til frankering fra 29/3-44. Det var denslags jeg hadde i tankene.

 

Hvor ofte ser du V-merker brukt etter 1941? Julesjauen 1941 tok de fleste restene.

 

En 50-øre kan godt ha overlevd en stund hos et firma som hadde kjøpt inn et ark, men sendte lite post tyngre enn 1. vektklasse. Men også gjenbruksmerker var et kjent fenomen før i tiden; senest i går kveld så jeg et spennende følgebrevklipp fra 1943 med drøssevis av gjenbruksmerker, inkl en 20 øre V midt i smørbrødfatet.

 

Det er ikke nødvendig å tenke så mye "fake" hvis man istedenfor forsøker å tenke hvorfor. Hvis flere frimerkesamlere tenkte hvorfor, ville mengden "fake" i omløp automatisk reduseres -- så da slapp du å få noia for å åpne dublettalbumet ditt ;-)

1944, that's it. That's the name of the game. Hvis man skal ha "hele V-merke krigen" stemplet, så får vi starte en ny tidsalder. Ta det opp med Handlerforeningen.  Ugyldig til frankering etter 29/3-1944 !!!!!! DETTE BLIR FOR DUMT. Mer enn nok av frimerker i posthyllen til fiskeeksportør Hvermansen på Skrova som brukte slike merker frem til dato, selv om 50 øren er litt spesiell..

Finn heller noen bedre temaer Marius.

Argumentasjonen din minner meg mer og mer om Oddekalv i lakseluskrigen.

Finn noe vettugt å kjempe for, i stedet for å mistenkeligjøre seriøse merker som ser genuint ekte ut.

(PS har langfri og kan kverulere med hvem som helst,   -- hi-hi-;)

Er litt enig med Sverre. Har inntrykk av at noen på dette forumet er overmistroisk! :) Selvsagt skal en være kristisk til kjøp av dyre merker. Men jeg syns Marius møter seg selv i døren om en skal kunne tenke ut en tenkt historie som kan gjøre et merke du tror er fake allikevel muligens ikke fake. :)

Merket er tydligvis signert Harry Wennberg iflg mail fra Helen Obermüller Wilen, noe som jeg iallefall syns er positivt for dette objektet. Blyant streken signalierer tydligvis vannmerket. Vannmerket ligger litt ovenfor.

Jeg kunne lett ha betalt 1000-1500 for dette merket på en auksjon. :) Uansett, var dette en skikkelig opptur for meg som manglet dette i samlingen.

Hvis du leser litt tilbake i tråden, vil du se at jeg aldri har ment at dette merket skulle være fake. Bom basta.

 

H.W. kan forresten like gjerne være Henrik Wennerström, ivrig Norge-samler på 1950-tallet... dette er typiske "eierstempler", ikke nødvendigvis noe signal på at en attest-skriver har behandlet merket. På 1960/70-tallet, er jeg blitt fortalt, var samlere av klassisk Norge sterkt plaget med alle de forskjellige eierstemplene som samlere hadde plassert bakpå de klassiske norske frimerkene sine (tilsvarende praksis utenlands også). Nå som vi ikke er så plaget med det lenger, kan det jo tyde på at noen har fjernet dem. Hvordan man fjernet et slikt stempel bakpå et merke, er utenfor min nysgjerrighetsrekkevidde. Hvis jeg skulle tippe, ville jeg sagt smergelpapir. Man pusser da hele frimerkets overflate jevnt slik at tynne flekker ikke blir synlige og reduserer salgsverdien.

 

Og yepp, det er bestandig koselig å oppdage sjeldne merker; der er vi veldig enige :-)

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår