Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Som kjent kan man legge inn bilder her på Frank E. Ring, men mon tro om det kunne være mulig å gjøre noe med organiseringen av bildene - slik at dette blir en smule mindre kaotisk?

Naturligvis er det hyggelig og interessant at andre samlere laster opp bilder, men når noen av bildene er merket med kryptiske søkeord som "IMG_0002" eller "P190409_13.16", vil man forståelig nok møte visse vanskeligheter dersom man eksempelvis vil søke etter bilder av eksempelvis NK 18.

Pr. idag er det lagt inn 285 bilder, men etterhvert som antallet øker, vil det bli vanskeligere og vanskeligere å finne frem, så jeg undres på om man kunne organisere bildene; enten ved å lage undergrupper (bilder av NK 1-21, bilder av falske stempler etc.), eller ved å bli enige om en standard hva bildetitler angår; har man f.eks. et bilde av NK 1 med blekkannulering, kunne man kalle bildet "NK 1 - blekkannulering Bodø". Har man et bilde av et mulig falskstemplet NK 259, kunne man kalle bildet "NK 259 - mulig falskstemplet Oslo 17.10.1941", og har man et bilde av et bestemt stempel, kunne man kalle bildet "Stempel - [beskrivelse]".

Det hadde også vært fint om man kunne bli enige om hvordan man skal skrive NK-nummer, for bruker man søkefeltet til å søke etter "NK 4" og "NK4", får man helt forskjellige resultater - og til tross for at "NK 4" er den korrekte skrivemåten i henhold til Norgeskatalogen, gir et søk etter "NK4" mer relevante svar, da et søk etter "NK 4" i tillegg lister opp alle innlegg som inneholder tallet "4".

Dette er bare et lite forslag fra min side, for når antall bilder øker i takt med antall medlemmer, er jeg redd man i fremtiden vil måtte lete rimelig lenge for å finne igjen et bestemt bilde blant hundrevis av andre her på Frank E. Ring, noe det kan være greit å finne en løsning på allerede nå.

Visninger: 291

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Absolutt en god idé. Har forsøkt å gjøre "mine" bilder litt mer søkevennlige.
Takk for rask respons, og med ønske om en fortsatt fin helg...!
Liker også orden og organsiering.
Burde absolutt være en standard for å skrive både NK-nummer og forsåvidt også dato.

Er ikke sikker på søkefunksjonen og hvordan den fungerer, og man søker kanskje uansett ikke så ofte på dato. Men skal man skrive xx.xx.xx eller xx-xx-xx, eller xxxxxx samt kombinasjoner av dette igjen på januar-september når man har kun ett siffer i måned. Dvs. xx.x.xx, xx-x-xx eller xxxxx. Så har man igjen også romertall.

Eller er det beste og riktigste at man skriver det akkurat slik det ser ut på stempelet!!
Takk for svar. Med tanke på datoer er skrivemåten XX.XX.XX kanskje ikke det beste alternativet siden den ikke gjør forskjell på århundrer - slik at 18.02.1897 derfor like gjerne kan være 18.02.1997. Og som du selv påpeker, brukte man også romertall i stemplene - med alternativet 18 II 97, som lett kan tolkes som 18.11.97.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken rettskrivning av dato som er den "offisielle" i Norge, men jeg regner med at man skulle være på trygg grunn om man enten brukte XX.XX.XXXX (f.eks. 18.02.1897) eller XX-XX-XXXX (18-02-1897 - XX-X-XXXX-formen brukes i Norgeskatalogen med tanke på utgivelsesdato/levering til frimerkeforvalteren); alternativt med en forkortelse som bekrefter at her er det en stemplingsdato det er snakk om - f.eks. "NK 68 stmp 18-02-1897". I tilfelle kunne man ved å søke på "stmp" få opp alle søkbare stemplingsdatoer.
Den *offisielle* standarden er ÅÅÅÅ-MM-DD men når det gjelder stempler så mener jeg at det bør skrives akkurat slik det faktisk står i stempelet. Hvor aktuelt er det egentlig å søke på datoer i bildene?
Som Bjørn sier så kan stempler best beskrives som akkurat hva de lyder. Utlagte bilder kan likevel tituleres bedre enn med "egne notater" :-)
Med dagens teknologi (større og billigere webservere) er det i bunn og grunn ingenting i veien for at at man kan opprette databaser som omfatter alle kjente falske merker (Falskt.com er et utmerket tiltak i så måte), alle kjente eksemplarer av NK 1 eller NK 7, alle kjente avstemplinger av et bestemt merke (f.eks. NK 1200 y eller NK 1166 x2 - nøyaktig hvor ble merkene postalt brukt?) - noe som ikke minst vil kunne være interessant for samlere av spesialfelt som papirtyper eller automatmerker, der det eksisterer lite eller til dels svært mangelfullt tallmateriale med tanke på opplag, salgssteder og annet.

Og det kan være mange grunner til å søke etter stemplingsdato; noen vil kanskje søke etter sin egen fødselsdato, mens andre kan ha interesse av andre dager; når ble eksempelvis 01.01 en fridag for postansatte? Hvor vanlige er merker fra 1800-tallet stemplet 24.12; hvor utbredt var bruken av postkontoret på juleaften i en tid der posten ble levert langt oftere enn idag? Er tjenestemerker stemplet søndag 31.03.1985 (siste dag) kjent fra andre steder enn Bergensbanen?

I en større database med tusener av bilder vil interesserte filatelister ha tilgang til informasjon som er vanskelig tilgjengelig idag, og derfor kunne det være en fordel å bli enige om visse standarder - noe NK-nummereringen er et eksempel på; samling av norske posthornmerker fra 1800-tallet ville ha vært en kaotisk affære om man ikke hadde hatt NK-numrene å forholde seg til...

RSS

Siste aktivitet

Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
for 5 timer siden
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan
Einar Audun Hanstveit svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"I 1874 vart stemlet nytta på strekninga Laxå - Charlottenberg"
23 jan
Oddbjørn Salte la til en diskusjon i gruppen Reisende postekspedisjoner
Miniatyrbilde

Svenske Postekspedisjoner 1874

Det er mye rart som dukker opp i gamle gjemmer.Dette brevet har jo en utrolig adresse, og er sendt…Se mer
23 jan
Oddbjørn Salte ble med i Mariuss gruppe
Miniatyrbilde

Reisende postekspedisjoner

TPO, reisende postekspedisjoner, jernbanestempler... kjært barn har mange navn, og nå har du som…Se mer
23 jan
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Nice, liker at jeg har en siste-dato. Får se hvor lenge det holde :)"
21 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår