Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

PERFINS — vis fram dine norske gjennomhullinger

Skyddsperforering, som svenskene sier, ble i hovedsak benyttet av firma som en reklameeffekt eller metode for å forhindre at frimerkene ble benyttet av ansatte til privat korrespondanse. Det kan sikkert diskuteres om noen av målene var oppnåelige.

Perfin er den engelske betegnelsen, av perforated initials. Samlere i Norge bruker oftest dette ordet, kanskje fordi gjennomhullinger har flere stavelser og derfor tar litt lenger tid å uttale.

I Norge deles perfins inn i private og offentlige. De offentlige regnes som forløpere til Offentlig Sak-merkene; en oversikt med moderate priser finnes i Norgeskatalogen™.

Fra en utenlandsk oversikt leser jeg at Norge hadde 120 perfins. Danmark 1050. Sverige 160. Finland 11. Storbritannia, Tyskland og USA topper listen med hhv 20 000, 14 000 og 6 000 forskjellige perfins. Og ja, det finnes samlere, selv i Norge, som nær sagt har "alt" :-)

Her er et perfin-bilde jeg fant i FER-galleriet; nå kan du vise oss dine.

FBB

Visninger: 1532

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hej Marius Her er de danske perfinstillinger (posisjoner på norsk) ialt 4

Mvh.
Jan

Hej Marius
Jeg glemte helt at sige, at de viste stillinger (posisjoner) vandret stilling, Lodret stilling, diagonal stilling til højre og diagonal stilling til venstre alle er set fra frimærkets forside (billedeside).

Mvh.
Jan Krolak

Hej!

Jeg er her endnu, - men det er godt længe siden jeg har været inde på denne side Frank E. Ring flere år faktisk, og ladet høre fra mig. Sorry.

Prøv at gå ind på min hjemmeside www.perfiner.dk for danske perfins (Gjennomhullinger) Rammeforklaring i menuen til venstre: Gå ind på Siderne 14 og 15 hvor jeg viser hvordan jeg har klassificeret positionerne (I min verden stillinger). Måske det kan hjælpe dig...?

De bedste hilsner

Jan Krolak

Her har dere BD (på NK 102) i alle 4 ulike posisjonene. De to vannrette stillingene er MEGET vanskelige å finne. Blant ca. 350 slike perfins fant jeg kun 15 i vannrette stillinger d.v.s ca. 5%. (kan kjøpes fra Geir % Jørgens Frimerkeside)
Tar også med en dobbelslått Perfins på samme merke (nk 102a).
Hvem lagde forresten disse "hullene" og hvordan ble de laget??
Produksjonen i Norge var muligens ikke så langt unna forholdene i Danmark? Toke Nørby har en hjemmeside som forteller om danske perfins, og viser også bilde av en "perforator".
Slik så de norske "maskinene" ut
Dessverre er dette et skann av en kopi av en kopi så teksten er noe uleselig

Her er i det minste W&J
Dette må vel være de to vanligste ( offentlig - S og privat - H.L.& Co.)

Er nok ikke I B, men H.B (Hans Bergsland 1900-1915 i Kristiania)
Siden Marius spør etter perfinsbilder så kan han vel få se en hulling som ikke tidligere er reg på NK 110 TK
Legger også ved bildet av de forskjellige perfinsstillingene som var kjent for noen år siden (Håkonsens oppsett) + sjeldenhetsgradering fra A-H (håper det er synlig)

Hvem er det egentlig som sitter og registrerer disse?

RSS

Siste aktivitet

Kolbjørn Schjølberg kommenterteKolbjørn Schjølbergs bilde
Miniatyrbilde

NK1 forfalskning

"Deretter kommer stemplet. Dette er et forfalsket "KVADRATISK" riststempel, mens…"
2 mai
Kolbjørn Schjølberg kommenterteKolbjørn Schjølbergs bilde
Miniatyrbilde

NK1 forfalskning

"Hei Bjørn! Nei, dette som vises her er ikke godt kjent fra Gjelsvik. Den klassiske…"
2 mai
Bj. Kristian Wang kommenterteKolbjørn Schjølbergs bilde
Miniatyrbilde

NK1 forfalskning

"Godt kjent fra Gjelsvik Håndbok."
25 apr
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

NK1 forfalskning

Ekstremt amatørmessig forfalskning, med ditto forfalsket stempel, ute på ebay.
21 apr
Blogginnlegg lagt ut av Jan Krolak

Det handler om perfins

Hej allesammen der samler på perfins!Blot til orientering, så har jeg oprettet min egen hjemmeside…Se mer
17 apr
Jan Krolak svarteMariuss diskusjon PERFINS — vis fram dine norske gjennomhullinger
"Hej! Jeg er her endnu, - men det er godt længe siden jeg har været inde på denne…"
17 apr
Kristian Solaas svarteKristian Solaass diskusjon Fingertupp-test
"Takk for flott svar - det er jo logisk at gammelt lim er "gammel" og nytt vil ha en…"
6 apr
Arild Håland svarteKristian Solaass diskusjon Fingertupp-test
"Merker med påsatt ny lim glinser ofte mere enn orginallimen."
6 apr
Morten Ingvaldsen svarteKristian Solaass diskusjon Fingertupp-test
"Jeg vet ikke, men tenker som følger: - Påsatt lim/re-gummiert: Her vil finger-tuppen…"
4 apr
Steve Lund svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Stående lejon
"Var så god. Annen bilder finnes man i Sveriges Frankotecken 1855-1963. "
30 mar
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Stående lejon
"Aha ;-) Takk for bilde, da får jeg bare starte å lete"
30 mar
Kristian Solaas la inn en diskusjon

Fingertupp-test

Hei, spør kanskje et "dumt" spørsmål, men ser at auksjonsfirma refererer til at postfriske (eldre…Se mer
29 mar
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge
28 mar
Steve Lund svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Stående lejon
27 mar
Rune Myrvold kommenterteHans Kristian Aabøs blogginnlegg Frimerker som Hobby Nr 1 og 2 1979
"Da kan jeg maile den til deg. Holder det med kopi i svart hvitt eller er du avhengig av farge. Jeg…"
16 mar
Rune Myrvold kommenterteHans Kristian Aabøs blogginnlegg Frimerker som Hobby Nr 1 og 2 1979
"Hei - har du fått tak i artikkelen fra NFT 4/12?"
15 mar
Johnny Thørnquist svarteBj. Kristian Wangs diskusjon Nordland Informasjon
"Det ser ut til at sørgående skip gikk fra Nordland postkontor 5.10 med ankomst…"
14 mar
Bj. Kristian Wang la inn en diskusjon

Norland Informasjon

Har nyelig kjøpt et brev stemplet med Norland Type 4 Stempel 6-10-1855.  Stempelet skulle nok være…Se mer
14 mar
Leif Roar Strømsodd svarteKristen Rasmussens diskusjon Utaggede varianter
"NK 12 og NK 16 finnes også i par uten tagging mellom merkene.  Her har man perforert…"
12 mar
Johnny Thørnquist la til en diskusjon i gruppen WANTED!
Miniatyrbilde

Søker stempelavtrykk fra RANA-kommune

Til min hjemstedsamlig, Rana-kommune, søker jeg en del stempelavtrykk. Ettersom det i antall blir…Se mer
11 mar

Grupper

© 2018   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår