Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Legger ved bilde av to brev fra Skien på begynnelsen av 1859. Brevet stemplet 14.2.1859 har blekkrysset NK4 men på brevet stemplet 4.4.1859 er også merket stemplet. Spørsmålet er naturligvis hvorfor blekkrysset man dette NK4. Ønsker kommentarer på min teori: Den 14.2.1859 var kort tid etter at poststedene hadde fått beskjed om å returnere nummerstemplene. Kan det da være slik at Skien (og andre?) i den første tiden ikke hadde fått noen meldinger om at frimerkene skulle datostemples og derfor valgte å annulere dem med blekk? Eller er det bare en tilfeldighet som har oppstått på dette postkontoret? Brevet er forøvrig skrevet av A.L.Hauen og datert Skien 13.2.1859.

Visninger: 378

Svar til denne diskusjonen

Tja, kanskje kan også forklaringen kan være at brevet har blitt mottat på et midre poståpneri eller båt, blekk-krysset og så stemplet Skien ved mottak der - men brevet ditt er datert "Skien" så...kanskje min teori ikke holder stikk....

Sanynligvis er vel merket limt på etterpå?

Hvorfor tror du det og hvordan kan det evt bekreftes?

Teorien din om innsendelsen av nummerstemplene holder neppe vann; fra ca julaften 1858 er norske frimerker regulært datostemplet. Samtidig forandres stedsstempelfarge fra blått til sort. Skien, som stor utskipingshavn for norsk gull (les: tømmer og bergverksprodukter som landets rike forsynte seg grovt av), hadde slik en postmengde at postens menn neppe ventet et sekund lenger enn nødvendig med å droppe dobbeltmakuleringen.

 

MHT muligheten for en brevforfalsking (som evt har blitt gjort for å lure noen for penger siden et flekkete NK4 kostet 15 øre i 1950, mens et blekk-krysset brev kostet kanskje 15 kroner), kan du fortelle om flekkene på frimerket fortsetter over på brevpapiret / evt har trukket gjennom? Kan du også studere brevforsidens bakside opp mot en sterk lyskilde for å se om det er mulig at blekket fra krysset og krusedullen har trukket gjennom frimerket og over i papiret? (Variasjoner i grånyansene vil kunne fortelle deg dette).

 

Til slutt kan du se på baksiden av brevet. Er det noen påtegninger der?

Jeg kan rapportere om følgende tekniske detaljer;

- Frimerket har gule tagger på høyre side ut for "..merke", en større gul flekk i nedre høyre hjørne og gul flekk over lille venstre 4. Brevpapiret er også gulnet ved begge nedre hjørner av merket.

- Arkets gulning ser ikke ut til å stemme helt overens med merkets.

- Jeg klarer ikke å se noen spor av gjennomtrenging av blekk bak på brevarket men brevarket er litt bleket der merket sitter (etter merkets lim).

- Ingen av blekkstrekene fortsetter på papiret - selv om streken ned mot venstre går helt ut til kanten på taggene.

- Det er ingen påskrifter på brevets bakside

Tja... jeg har klødd meg litt i hode over dette blekkryssede merket siden brevet ble mitt for noen få år siden. Grunnen til å kjøpe dette var mest fordi det var et helbrev og har en lokalhistorisk verdi. Men filatelistisk er det vel en mulighet for å være lureri med i bildet. 

Er det flere kommentarer her?

Tja, ser jo ut til å være et privatbrev og porto skulle være 4 skilling. Det er stemplet og således befordret av postverket. Med mindre det står "Betalt" eller "portofrit" på brevet - eller annen påtegning (under merket?) - så burde det vel være frankert med et 4 skilling merke? Det ser vel heller ikke ut til å ha satt et annet merke på brevet, som så er fjernet - da ville vel vi ha sett rester av stempel eller flekk etter merket. Derfor ikke helt sikker på om brevet er manipulert - alltid vanskelig med disse brevene med blekkryss som ikke binder merket til brevet....

Det vil koste deg noen hundre kroner å sende brevet til attestatør, men da får du forhåpentlig et kvalifisert svar på alle disse spørsmålene. Tror Aune kan være hakket hvassere enn Enger på brev fra denne perioden.

Når du spurte om påskrift tenkte jeg på postale. Men det er faktisk en påskrift... med blyant i nedre høyre hjørne på brevets bakside står det "180194E".

Jeg har sett lignende påskrifter med samme håndskrift på flere brev tidligere og det er sikkert noen i samlingen min. Denne stammer sikkert fra en samler, ekspert eller handler??

Å attestere et NK4 brev fra Skien er jo litt uvanlig men hvis det faktisk er ekte med blekkryss så er det kanskje allikevel litt spesielt.

Tror jeg vil forsøke å finne litt mer ut av hvor denne Hauen faktisk bodde først. Jeg vet han var handelsmann i Skien (folketelling 1865).

Påskriften stammer fra en samler jeg kjenner. Han registrerte alle brev han kjøpte. Dette ble kjøpt 18/1-94 som enkeltobjekt (E). De som samler på gamle auksjonskataloger kan sikkert finne ut hvordan objektet er beskrevet og hva vedkommende betalte den gang.
Engers?
Det vet jeg ikke - gamle auksjonskataloger overlater jeg stort sett til det lokale renovasjonsselskapet....  Trodde ikke Enger holdt auksjon i januar??? Dano eller Skanfil, kanskje?

Konsgberg med blekkryss.

RSS

Siste aktivitet

Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
tirsdag
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Mine albumsider
Miniatyrbilde

Mine albumsider

Hei,Har samlet noen sider fra NK 23-delen av samlingen min i en .pdf-fil.....Se mer
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
5 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Kan det sies noe om f.eks. plassering i platen? Annen interessant info?"
5 aug
Bjørn Eirik Rasmussen kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Slik fargen fremtrer på bildet er dette en typisk 1y. 1x er vesentlig mørkere i…"
4 aug
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Velkjent klisjékjennetegn som er med i alle tre trykninger av 52IIb/c."
4 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
2 aug
Eivind Ellefsen la inn en diskusjon

Sverige AFA 137 vannmerke.

Jeg kom over dette merket fra Sverige.AFA 137.Ser det finnes med og uten vannmerke.Det er et…Se mer
1 aug
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
"Da jeg har en annen poststedliste jeg måtte sjekke opp mot postmuseets data fikk jeg behov…"
30 jul
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
29 jul
Rolf Erik Sjøstrand ble med i Mariuss gruppe
Miniatyrbilde

Norway Errors

Produksjonsfeil på frimerker er et samleområde som bare delvis lar seg katalogisere etter gjeldende…Se mer
29 jul
Einar Strand Enkerud kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"I Norgeskatalogen skal 1x ha mørk lilla papir, vanskelig å se fra bilde"
28 jul
John Rune åsland kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Hadde vært hyggelig med svar "
27 jul
Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger

I og med at det er en del av oss som samler vannmerkestillinger på norske merker lurer jeg på om…Se mer
27 jul
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
":-) Spennende å kombinere data og frimerkehobby! Jeg håper flere prøver…"
22 jul
Johnny Thørnquist svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
"Takk for at du deler dette med oss Helge!"
21 jul
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
"Har jobbet med å finne en rask måte å finne steder som har benyttet 3-ring og…"
17 jul

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår