Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Kjøpte for noen år siden dette brevet (usett) fra en Norsk auksjon. Skulle angivelig være Moland. Det så jeg jo med en gang at det ikke var. Men jeg er veldig usikker på hva det egentlig er. Tror det kan være Urland. Brevet er signert 2 Des 1856. Er det andre oppfatninger??

Visninger: 308

Svar til denne diskusjonen

Dette med gotisk håndskrift er ikke lett. I andre halvdel av 1800-tallet skjer også en gradvis overgang til håndskriften vi kjenner, ofte blir det praktisert en lett blanding. Jeg har en gang tatt et kurs i dette, men læreren sa at vi kom til å glemme hvis vi ikke stadig praktiserer. Og det er sant.
Har man et helt dokument, har man også en 'kode' man kan bruke. Her foreligger kun en enkel karteringspåskrift, som du kaller anullering. Det er ikke annet noe man kan sammenlikne med. Og jeg har sett at også eksperter tar feil på enkeltord. Bokstav nr 2 likner faktisk på en gotisk e, og da har man plutselig verken Moland eller Urland. Men var det gotisk eller blanding? Jeg ville gått på avsenderens stedsangivelse og forsøkt å finne hvor det var, hvis ingen i FER tar et på direkten.
Takk for svar. Enig i at boskatv 2 ser ut som en e. Dette er nok som du nevner en blandingsskrift. Har prøvd å bruke de nyttige illustrasjonene på hjemmesiden til UIB noen ganger (http://www.hist.uib.no/gotisk/) men har aldri tatt noe kurs. Synes ikke dette hjelper meg i denne saken. Avslutningen på navnet i karteringen minner veldig om "land".
Jeg har også prøvd å tyde avsenders navn og sted/dato. Stedet er samme som navnet så dette er sannsynligvis et gårdsnavn. Det ser ut som Frettem (først trodde jeg Tretten) eller kanskje Trettem?
(se bildet) Så i kveld søkte jeg i poststedsdatabasen: Frettem ga ingen treff. MEN Trettem ga ett treff: "5717 Urland". Jeg siterer tre ting fra dette oppslaget on Urland:
1) Ved Kgl.res. 28.3.1855 ble det også opprettet en ukentlig biposrute fra Urland til Vangen poståpneri.
2) "Navnet ble fra 1.1.1856 endret til UNDERDAL. Sirk. 1, 21.1.1856. (Senere Gudvangen)
NB: Vangen poståpneri fikk samtidig navnet Urland. "
3) "De som først ordnet med posten, er ukjente.
Underoffiser Trettem er notert som poståpner fra 1.6.1848.
Lensmann B. Underdal 1.8.1861. (samtidig flyttet poståpneriet til gården Underdal)"
Dersom det er denne Trettem som har signert brevet er dette ham som har kartert siden dette er to ulike håndskrifter.
Det er litt vanskelig å finne logikken 100% fra databasen. Men dersom skriften er nær moderne skrift så mener jeg det er sannsynlig med Urland (det tidligere Vangen)
Adressaten er jo Procurator Fleischer, så Frettem ville jeg satset skillingen min på. (Noen som kan finne fram "Gardsboka"?)

Fleischer-arkivet treffer vi såpass ofte på, og over lang tid, at det må ha vært av en viss størrelse. Om jeg ikke husker feil, var det i kassene hos Telemark Hobby vi fant dem under første halvdel av 1980-tallet. Men mye av dette var også bare brevforsider, minnes jeg.

2/12-1856 var forresten en tirsdag, hvilket gjør 7/12 til en søndag.
Takk Marius. Jeg har ikke bygdebøker for hele Norge... men jeg har PC med Google. Først testa jeg gulesider.no. Der er det ingen treff på Trettem men flere på Frettem. Så da kan man konkludere at Frettem er mest sannsynlig. Kanskje er oppføringen Trettem i poststedsdatabasen en feiltolkning?
Via Google fikk jeg treff på ancestry.com som forteller om emigrasjon fra Flåm og gårdene der. En av gårdene har navnet Frettem.
Ved å søke "Sogndal Procurator Fleischer" blir første treff: "Val av ordførar og varaordførar for 1856 og 1857. Sogndal (1855) Ordførar procurator Fleischer og varaordførar kyrkjesongar Ole Flugum. Ikkje saksnr. i protokollen." - fra sffarkiv.no som er Sogn og Fjordanes fylkesarkiv.
Så vi er fortsatt i Sogn... og jeg kan fortsatt ikke finne andre forklaringer enn Urland (tidligere Vangen).
Neida, Ole Jan, jeg regner ikke med at mange sitter på gardsbøker (jeg har heller ingen selv), men ved tidligere anledninger har flere på FER kunnet by på opplysninger fra slike. Og nå har, som vi ser under, jommen Thoralf funnet frem litt slik info. I praksis kan vi her i fellesskap på Frank E Ring løse puslespill som posthistorikere for 20 år siden brukte uker på å komme fram til, i løpet av dager eller timer. Det er sannelig ikke dårlig, og et stort framskritt for samling av norsk posthistorie.

Antakelig det største som har skjedd kring norsk posthistorie siden 1977.
Frettem eller Frettheim er ei gardsnamn i Flåm, som den gongen vel leverte posten på Urland (Aurland) postopneri. Men kva betyr ordet bak det eventuelle Urland?
Genialt - det passer bra inn i puslespillet.

Ordet bak er muligens datoen 7/12? Slik så iallfall jeg det.

2-5 er karteringsnummer 2, koster skilling 5 (ubetalt helbrev).

Verre er det om det er Holand (forkortelse for Hordaland) det står bakpå. Kan det i så fall tenkes å være kartert om bord en båt som gikk langs kysten? Men hvilke båter gikk i desember? Robåter? Så den tanken er neppe aktuell. Urland / Frettem og Flåm virker troverdig.
Hei,

Litt mitt samleområde dette her. Tror det som er sagt er riktig:
Skrevet på Frette/Frettem i Flåm, gått til Aurland, så muligens med dampskip (sannsynligvis D/S Patriot) til Sogndal. Kartert på Aurland. Kartertingsnummer 2 og porto 5 (1 skilling i tillegg for ubetalt). (Når jeg sier muligens med dampskip er det fordi brevet er datert 2. desember og farten var uregelmessig i vinterhalvåret...ellers ble posten befordret delvis i robåt - roende bipostrute på Sognefjorden fra 1836). Interessant sak - skal du selge det - så er jeg kjøper....sikle, sikle....
Først må jeg få si at dette var en morsom debut på FER - takk :-) ... til Øystein, Marius, Arvid og Thoralf for diskusjonen.
Både denne saken og et par andre jeg har sjekka med interesse viser hvor mye kunnskaper mange av dere har. Så, jada Marius, dette (FER) er et stort framskritt for filatelien!

Ser ut til at saken ble "oppklart".

Dette lille helbrevet har jeg tenkt å "veksle inn" enten ved bytte med noe innen mine samleområder eller salg og er åpen for forslag.

RSS

Siste aktivitet

Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
tirsdag
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Mine albumsider
Miniatyrbilde

Mine albumsider

Hei,Har samlet noen sider fra NK 23-delen av samlingen min i en .pdf-fil.....Se mer
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
5 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Kan det sies noe om f.eks. plassering i platen? Annen interessant info?"
5 aug
Bjørn Eirik Rasmussen kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Slik fargen fremtrer på bildet er dette en typisk 1y. 1x er vesentlig mørkere i…"
4 aug
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Velkjent klisjékjennetegn som er med i alle tre trykninger av 52IIb/c."
4 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
2 aug
Eivind Ellefsen la inn en diskusjon

Sverige AFA 137 vannmerke.

Jeg kom over dette merket fra Sverige.AFA 137.Ser det finnes med og uten vannmerke.Det er et…Se mer
1 aug
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
"Da jeg har en annen poststedliste jeg måtte sjekke opp mot postmuseets data fikk jeg behov…"
30 jul
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
29 jul
Rolf Erik Sjøstrand ble med i Mariuss gruppe
Miniatyrbilde

Norway Errors

Produksjonsfeil på frimerker er et samleområde som bare delvis lar seg katalogisere etter gjeldende…Se mer
29 jul
Einar Strand Enkerud kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"I Norgeskatalogen skal 1x ha mørk lilla papir, vanskelig å se fra bilde"
28 jul
John Rune åsland kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Hadde vært hyggelig med svar "
27 jul
Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger

I og med at det er en del av oss som samler vannmerkestillinger på norske merker lurer jeg på om…Se mer
27 jul
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
":-) Spennende å kombinere data og frimerkehobby! Jeg håper flere prøver…"
22 jul
Johnny Thørnquist svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
"Takk for at du deler dette med oss Helge!"
21 jul
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Enkelt søk i postmuseets database
"Har jobbet med å finne en rask måte å finne steder som har benyttet 3-ring og…"
17 jul

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår