Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Trodde jeg hadde kjøpt en fint Trømsø brev beregnet for salg (tilfeldigvis). Men når en studerer brevet litt nærmere så skjuler det seg en godbit :) Kanskje jeg må bite i det sure eplet og begynne og samle brev..

Visninger: 362

Svar til denne diskusjonen

Hei
Som Tromsøsamler er jeg svært interessert i å høre hvilken "godbit" du fant i dette brevet.
pr Skjærvø. Altså et dampskipsbrev.
Kan du opplyse noe om innhold (dato, avsender, tekstinnhold)?
Pr. Skjærvø som vises på ditt bilde virker som om det er en del av adressen som er skrevet av avsenderen???
Svend Nilsen
Oxfjord
pr. Skjærvø
Noen tilleggsopplysninger.
Sjekket postedsdatabasen på Maihaugen.
Der finner jeg Oksfjordhavn i Skjærvø (Troms) og Oksfjord i Finnmarken.
Avsender har vel kanskje skrevet pr. Skjærvø slik at brevet ikke ble sendt til Finnmark???
Det kan jo hende. Jeg får se om det kan stå noe inni. Pr kan jo også være på. (Ser jeg mangler noe lokalkunnskap her).

Når gikk D/S Skjærvø i rute?
Jeg er ingen ekspert men slik jeg tolker det, er "pr." simpelthen "via", og da helst via det siste "hovedsorteringsstedet" som den akutelle postforsendelsen passerte. Eksempel er Lysgaard pr. Lillehammer (ingen dampskip der):


I tillegg er det fra mine trakter flust med "pr. Christianssund" eller "pr. Kristiansund", forsendelser som ankom til lands som til vanns.
Brevet er sendt til Oksfjord, eller Oxfjord som gjerne skrivemåten var da i 1864(?). Poststedet Oksfjordhavn ble først opprettet i 1894, og brevet er derfor sendt via Skjervøy, og med bipostrute derfra innover i Oksfjord. D/S " Skjervø" ble først bygget i 1905 for Tromsø Amts Damskibsselskap og satt i lokalrute i Nord-Troms. Jeg kjenner ikke til noe fartøy med samme navn tilbake i 1860-årene.

Det ser ut til at Dreyer albumet har satt Skjærvø linje-stempelet på feil plass. Altså ikke et dampskib.
Nei Inge, dette er IKKE noe skipspoststempel. Linjestempelet SKJERVØ (med svensk o med tøddel over) ble brukt av SKJERVØ POSTÅPNERI i perioden mai/juni 1882 . I mellom innsendelsen av det gamle I-stemplet (som ble utsendt i februar 1859) og før nytt datostempel ble tatt ibruk. Altså er linjestempelet benyttet som et reservestempel.
Såvidt meg bekjent kun registrert bruk på løse merker av NK. nr. 25 og 27.
I norske filatelistika (69) så er dette Skjærvø stempelet plassert sammen med Dampskipstempel (av Moldenhauer) så det er sikkert der Dreyer har opplysningene i fra.

RSS

Siste aktivitet

Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon
i går
Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Hjelp!! Behøver hjelp til noen vaianter Posthorn 1909-28

Kan noen hjelpe meg med følgende varianter bytte kjøp\salg opp til degNK 96 v1 behøver 1…Se mer
14 sep
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"I tillegg til 52IV og 53VIII finner en også på 49II og spesielt på 54V der det er…"
24 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Da kan det kanskje håpes på at NK kommer med en oppdatering for dette merket ved neste…"
21 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Stilling 5 og 8 finnes også i min samling med uttalelse Enger"
21 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Du spør i overskriften din etter stillinger som ikke er reg. i NK. Her er 2 NK 75 med…"
20 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Hei Leif Roar og takk for fin beskrivelse av denne varianten."
19 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar."
17 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar. Da er det sikkert det vannmerket, som bare ser ut som noe annet?"
17 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Facit spes 2007 sier KPV, skrå strek og KPV + skrå strek"
16 aug
Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
11 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Mine albumsider
Miniatyrbilde

Mine albumsider

Hei,Har samlet noen sider fra NK 23-delen av samlingen min i en .pdf-fil.....Se mer
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
5 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Kan det sies noe om f.eks. plassering i platen? Annen interessant info?"
5 aug
Bjørn Eirik Rasmussen kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Slik fargen fremtrer på bildet er dette en typisk 1y. 1x er vesentlig mørkere i…"
4 aug
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Velkjent klisjékjennetegn som er med i alle tre trykninger av 52IIb/c."
4 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
2 aug

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår