Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

I går forsøkte jeg for første gang å legge inn automatisk "sniper"-bud på QXL. Altså, tidlig på ettermiddagen la jeg inn mitt maks-bud på 30 kr på et tilfeldig valgt objekt (nåja, det beste jeg kunne finne i farten, og fra en selger som pleier å levere gode varer) -- et bud som ikke ble synlig i QXL-systemet før klokka 22:00. Auksjonen var satt til å være over klokka 22:01, og mens jeg holdt på med helt andre sysler, gikk QXL-maskineriet sin vante gang.
Svakheten var at QXL forlenger auksjonstid for hvert bud de siste 5-minutter, slik at det egentlig ikke blir noe sniping ut av det, men med noe finjustering bør det gå an å gjøre også dette mer smidig. Tenkte bare jeg skulle nevne det i forbifarten, så får vi heller komme tilbake til detaljene senere.
Er det noen andre som har forsøkt seg med automatisk "sniping" på QXL?

Visninger: 314

Svar til denne diskusjonen

Jeg har også brukt det et par ganger etter at "EZsniper" har begynt å tilby dette, det funket bra men det passer jo ikke med 5 sekunders "snipe". 6 minutter hadde vært bedre.
Det er vel smak og behag dette med "sniper"-bud. Jeg jobber til dagelig med data, slik at jeg aldri vil stole 100 % på at det går riktig slik det skal. Ja, vanligvis så går det greit. Men hvis jeg har ventet i 15 år på å få et objekt, da vil jeg ikke risikere at det oppstår en feil i siste øyeblikk før godbiten blir borte.
Vi kan dele inn "snipingen", i to kategorier. De du utfører selv, eller de som en eller annen tjeneste utfører for deg. Hvis du siter der selv og sjekker klokka, er det ikke litt kjedelig hvis du plutselig får en kræsj i Explorer/FireFox/Opera rett før tiden går ut? Eller enda bedre at PCen må restartes (er det noen som ikke har opplevd det med MicroSoft?). Jeg har en katt som syntes det er veldig fint å gå rundt og oppå router/modemet som ligger på gulvet bak pulten min. De første gangene var det stor frustrasjon å finne ut at det var bare å dytte inn ledningen igjen (har du tid til å krabbe under pulten og sjekke dette når det er 10 sekunder igjen?). Eller min favoritt, internett virker bare ikke (Telenor/NextGenTel/eller noe annet har hatt problemer de siste 3-4 timene). Du vet absolutt ikke når ting vil virke igjen.

Så har du den andre varianten at du har en tjeneste som gjør dette for deg. Tror du ikke at de også kan ha tilsvarende problemer? Spørsmålet er om du vil merke det. Tror du ikke at de er feilfrie? Er det noen som har prøvd DNBNor nettbank de siste årene? De fleste har vel fått med seg at dette ikke har vært feilfritt. For noen år siden var det håpløst å få logget på eBay fredags morgen (de har blitt bedre nå), men av og til får du ikke opp "Items I'm Watching". Hva om noen setter igang et DOS-angrep (Denial of Service) mot EZSniper, QXL eller eBay? Andre store seriøse bedrifter har opplevd dette. Eller 1000 andre muligheter for at det går galt.

Vel alt i alt vil jeg bare få frem at hvis det er et objekt som du absolutt må ha, er det da verdt risikoen for at du får et teknisk problem på minst passende tidspunkt? Og er det et slikt objekt, så er det en grei løsning. By høyt nok! Og hvis du likevel ikke vant, så er det en viss glede at "sniperen" ikke fikk det gratis likevel.
Hvis et objekt ikke er i denne kategorien "må ha", så kan jeg alltids finne et tilsvarende objekt ved en senere anledning. Ofte behøver ikke prisen å bli så skremmende likevel.
Jeg har brukt EZsniper (før det og fortsatt av og til esnipe) i flere år, og har *svært* sjelden problemer, en eller to ganger av flere hundre. Og tilsvarende for manuell sniping, kun i noen promille av tilfellene opplever jeg nettbrudd eller forbigående forstoppelse.

Hvis man vil redusere risken kan man jo satse på begge typer sniping, hvis man har mulighet.

Jeg er sikker på at jeg har spart betydelige beløp på ikke å gi andre budgivere tid til å reagere på mitt bud, eller oppdage at budet de har lagt inn ikke er høyt nok.

Jeg er glad for at EZsniper nå tilbyr tjenesten for QXL.no for jeg oppdaget forleden at den av ukjent årsak et blitt komplett utilgjengelig fra jobben. Det hender jo at gjenstander avsluttes midt i arbeidstiden. For QXL ser det ut som jeg kommer fra en britisk adresse, men det skulle vel ikke gjøre noe?

Sammenligningen med nettbank blir ikke helt rettferdig, dette er en langt mer kompleks tjeneste med mer som kan gå feil enn en sniper-tjeneste.
Greit nok. Det blir smak og behag. Jeg sier ikke at dette vil gå galt hver gang. Men her i fjor fikk jeg endelig tak i et sensurbrev jeg har jaktet på i 15 år, uten å ha sett noe tilsvarende i det hele tatt i løpet av denne tiden (ikke på frimerkeutstillinger engang). Selvfølgelig var jeg litt over snittet interessert i å få det. Jeg fikk nå tak i brevet, selv om det ikke var en nettauksjon, så ville jeg ha budt tilsvarende på en nettauksjon. Det er særlig i disse tilfellene at jeg ikke ville risikere å "snipe".

For mange av de objektene jeg kjøper på eBay, spiller det ikke den store rollen om jeg legger inn mitt bud 1 døgn før, 1 time før eller 1 minutt før. De fleste konkurrerende bud blir lagt inn i løpet av de siste minuttene, så mitt bud bidrar ikke så mye i budgivningen. Det er alle de andre "sniperene" som bidrar til prisstigningen.

Vi samler også litt forskjellig, så for din del er det kanskje ikke så farlig om du av og til ikke får et objekt. Etter hvert prøver jeg å kun kjøpe de tingene som jeg trenger (lykkes ikke med det likevel). Men ofte er det veldig få brev som er kjent (ihvertfall de som jeg mangler). Slik at det er spørsmål om det noen gang kommer flere slike brev, eller om det er 10-20 år til neste gang. På Engers siste auksjon #97 gikk objekt #765 (linjestempel med "Durch Zensur geprüft") til en pris av alt for mye penger. Jeg var ikke med å bød engang. Hvorfor? Fordi jeg allerede hadde fått et tilsvarende sensurstempel på Ebay til en langt lavere pris (og ikke minst at lommeboka ville skrekket "Nei" lenge før tilslaget). Da jeg bød dengangen la jeg inn et kraftig bud i god tid, og vant over de som prøvde å "snipe". I ettertid så kjenner jeg nå til kun to slike sensurstempler i bruk. Blir spennede å se når neste dukker opp.
Hvis jeg derimot er på jakt etter 5 Mark Reichpost i Germaniamerkene, så er det aldri noe problem å ikke vinne en auksjon. Det dukker opp nok et merke i løpet av en ukes tid på eBay eller QXL. Derimot hvor mange sensurbrev har du sett som er sendt ifra Norge til Japan under krigen? Har du et til overs så er jeg interessert.

Argumentet ditt for å bruke EZSniper i arbeidstiden er jeg helt enig i. Vanligsvis er det umulig å få sjekket et bud i arbeidstiden.

Sammenligningen med nettbank var litt mer tilfelldig, men jeg har nå hatt problemer med nettbanken flere ganger. Så problemstillingen bør være kjent for andre også. Men selv enkle løsninger kan gå feil. På EZSnipper sine hjemmsider sier de "EZ sniper operates from our redundant server clusters in multiple locations". Så det er vel ikke en helt enkel løsning likevel? Det er flere lokasjoner med flere servere som skal synkroniseres med hverandre. Det trenger ikke være mer enn en sentral enkel komponent som feiler, så kan det bli forsinkelser. Men når det er sagt, kanskje jeg skal sette meg ned og lage et eget lite script i Linux som kan "snipe" for meg?
Ja det er nok ulike samleområder ja. Mitt spesialfelt er datostempler med feil og det er sjelden det dukker opp noe så spesielt at jeg "må" ha det. Og selv da (brevforside med Penny Black stemplet 1 JA 1840) tok jeg sjansen på å snipe såvidt jeg husker. Ut ifra budgivingen vil jeg ikke se bort fra at jeg kunne ha gått glipp av det om jeg hadde lagt inn mitt bud tidligere, marginen var ikke veldig stor. Det var noek noen Penny Black-samlere (eller lokalsamlere) som også ville ha denne...

For endel år siden la jeg inn et bud på $413 på en FDC noen sekunder før den andre bugdiveren høynet sitt til fra $100 til $403. Han rakk ikke å reagere. Jeg solgte den senere gjennom Engers for kr. 33.000. :-) Ikke godt å si hva som hadde skjedd om jeg hadde vært noen minutter tidligere og han hadde sett at prisen plutselig spratt fra $7 til $105...

Men i tilfeller der du ikke regner med reell konkurranse og eneste "faren" ved å by tidlig er at det kanskje blir litt høyere pris så skjønner jeg poenget.

Jeg gidder ikke snipe hvis objektet er "sånn passe" interessant og jeg er villig til å betale utrop men ikke mer. Hvis noen overbyr meg: pytt pytt, jeg ville neppe fått det uansett.
takk for at jeg fikk kjennskap til EZ sniper, brukte Auction Sentry som er nesten ubrukelig etter at eBay anonymiserte mailadressene. EZ er et flott program, greit og effektivt, dyrere enn AS men det lønner seg likevel.
EZSniper later til å bruke samme script som bidnapper.com -- og hvis det har noen betydning, gjorde jeg for moro skyld en sammenlikning for en tid tilbake, og der la Bidnapper inn budene 1 sekund etter EZSniper. Vet ikke om det er samme firma, men det forekommer meg også at Bidnapper er rimeligere? Dessuten har de auctionshadow.com som kan være nyttig for å se hvor mange som har vært innom auksjonssiden... En gang i tiden var Bidnapper så effektiv at den klarte å se hva eksisterende maksbud på eBay var... det varte bare noen få dager, så ble eBay oppmerksom på forholdet, og Bidnappers IP blokkert. Men nå fungerer det som bare det...
Det må være meg som er dum, men da jeg kikket på bidsnapper.com hadde det bare tjenester for ebay.co.uk, fant ingen mulighet for tysk ell amerikansk ebay?

På tysk eBay er det mange som legger inn Versand nach Deutschland, men som regel er det bare å by uansett. Men en gang i mellom nektes jeg det av eBay (morsomst er de som legger inn Versand nach EU, Schweiz - da får du garantert ikke bydd). Har aldri opplevd at disse Deutschland Versand-selgerne har nektet å sende til Norge. Nå har jeg brukt EZ Sniper på 3 DDR- brev jeg absolutt vil ha, får se om programmet vinner over eBay her.
Bare en liten typo der, Roald: bidNAPPER, ikke snapper.
aha, det var den lille tua ja :-)

Ser at det er rimeligere enn opphavet, her er det vel en som har gått ut av moderfirmaet med en DVD i veska og startet for seg sjøl, veldig like de to programmene. Dessuten har napper norsk tekst. Går over dit.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår