Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

"Skjult" grovtagget 5 øre 20 mm på E-bay i posthorn-lott i går

Hei,

Av og til sitter det ting i E-bay lotter som en ikke regner med å finne. Denne gang en grovtagget 5 øre 20 mm (5 øre nr. 2 fra venstre i den første raden av 5-ører). Jeg la inn et bud på 263 amerikanske dollar, men det var tydeligvis flere skarpe iakttagere. Prisen ble 302 amerikanske - spennende for den som vant og vedkommende håper sikkert på at merket er feilfritt (hva skjuler seg på baksiden..). Godt kjøp for denne lotten hvis merket er feilfritt. Endel flere fine merker var det også.....

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=170...


Visninger: 710

Svar til denne diskusjonen

Oisann, fint merke også later det til! Du skulle fortalt om dette før, så hadde det nok gått opp i 600 dollar og vel så det ;-)))) Det er bare å gratulere kjøper! g-gekko gjør ofte gode kjøp, som du selv kan se (jeg vet ikke om NK4 stemplet 100 til $4 eller NK17a stemplet 19/11-72 for $134 er best...) Vi får høre med Bj.Kristian om han kjenner merket fra før, eller om det er en ny oppdagelse. (For ordens skyld: Bj.Kristian er den som har laget ID-oversiktene over de tre grovtaggede variantmerkene).
Takk! Her er det. Merket er fra 7. merkekolonne, fellingstype 3, vannmerkestilling 2. En tagg nede er litt svak men totalt sett er det et greit merke. Del av Kristiania stempel. Jeg så over noen objekter som jeg hadde merket meg mens jeg (stadig) la inn bud på 10 blokka av nk 79 du hadde på qxl. Det var da jeg så at det var en grovtagget 20 mm i denne lotten at jeg ga meg på blokka.


Jeg kan samtidig oppdatere informasjonen om et annet merke. I oversikten tror jeg dette er notert med ukjent dag i september 93. Det ser ut til å være Fredrikstad -4 IX 93.


NK 17 a som du nevner har forresten et tydelig stående vannmerke og er da stemplet tre uker tidligere enn notert i Norgeskatalogen. (Jeg mener å ha sett et merke på en auksjon for noen år tilbake som er stemplet enda tidlige.)
Det var et pent eksemplar, vil jeg si.
Takk for begge bilder. Fredrikstad merket er nr 74 i oversiken. Jeg har ogsaa observert at datoen er jo -4 IX og ikke 14 IX som var opprinelig sagt i NFT.
Merket med Kristiania stempel er sannsynligvis nytt i oversikten. Det blir til nr 130 i oversiken hvis jeg har riktig informasjon her paa jobben. Det kan ogsaa hende at det er merket nr 100 i oversikten som var solgt i 1982. Jeg maa nok se paa bildene hjemme. Jeg kommer tilbakke med riktig svar senere.
Nyt merke er faktisk naa nr 131 i oversikten. Jeg hadde glemt merket som var med i Skanfil for noen maaneder siden uten hjoerne som ble nr 130.
Ganske fint merke. Tusen takk ogsaa for informasjon om Fellingstype og vannmerke stilling.
Takk for opplysningen. Det er vel ikke mer enn tre år siden antall kjente var ca. 115. Med et gjennomnitt på 5 nye kjente merker hvert år er det bare å fortsette å telle tagger når man ser en 52 IV i en lot.

Når det gjelder det merket uten hjørne har jeg mer enn en gang ergret meg over at jeg ikke kjøpte dette. Jeg legger ved bilde fra Skanfil:


Jeg har forsøkt å finne en logisk forklaring på hvordan riften kan ha blitt så avrundet. Den eneste muligheten jeg har klart å finne er at dette er problemet som gjorde at taggekammen måtte repareres. Det ser ut som om øverste taggenål mellom to merkekolonner har blitt forskjøvet oppover mot høyre. Hvis man ser på øvre venstre hjørnetagg mangler taggehullet i hjørnet - taggens sider møtes i en spiss dannet av rivekantene. Jeg har laget en enkel illustrasjon av hvordan papiret rundt merket ville sett ut hvis taggenålen var forskjøvet.


Når taggekammen senere ble brukt til å tagge antikva merkene er det et taggekjennetegn for merker fra 6. merkekolonne at det første tagghullet står noe høyt. Dette merket ser ut til å være av fellingstype 2, nedre bue på store 5 er tynn, og ville ved normal plateoppbygging kunne være fra 6. kolonne i arket. Man har kanskje ikke klart å få nålen helt på plass igjen.

Man vil nok ikke kunne si noe helt sikkert uten å ha et par eller en annen sammenhengende enhet som viste om dette kunne vært tilfelle.

Har andre meninger om dette?
Høres mer ut som Hercule Poirrot enn Jacques Clouseau, i alle fall ;-)
Ja her er det mye rart. Jeg er selv eier av akkurat dette merket. Jeg har sett mye på merket og kan si med sikkerhet at det er bare tilfeldig at taggings hul ligner det du beskriver. Merket har lille papir fibrene inn i hulet som skjaeres bort med tagging. Disse er bare tilstede når papir er revet.
Jeg kan sende deg scan med dette men kan ikke laste opp tiff filene her.
Er forresten merket som Germeten har for salg nå med på listen?

Ja det er merke nr 40 på listen. Merket var også med i Germetens auksjon i desember 2007 men ble trukket da. Merket var "oppfrisket" mellom 1999 og 2006 med noen nye tagger på venstre side. Beskrivelse hos Germeten nå sier at merket har påsatt tag.
Merket ble tidligere solg av DANO i 1986 og Moldenhauer i 1999.
Bilde her viser merket med manglende tagg til venstre for munnstykke som det var hos Moldenhauer. Prisen da var 750 kroner plus provisjon.
Ja. Her er det noe nytt for meg og. Jeg var selv dumt og saa ikke merke selv. Men men. Jeg har ikke faat anledning enda aa samenligne med bildene av de andre kjente, men jeg tror nok at merket er nytt i registeret.
Ser at det ligger et ute på QXL nå.
Det pussige er at samme merke også er solgt tidligere av samme selger!!!
Iflg. karakterene fra både selger og kjøper virker det som om begge er fornøyd???
Her er det som ligger ute nå
Og her er forrige gang det ble solgt

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår