Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Det finnes sikkert mange eksempler på feilstillte datostempler. Her er ett eksempel.
Stedstempel som ender på ett eller annet med ATN dato innstillet til 12-8-56.
Merket er Nk.592 utgitt 2.august 1967 på 100 års dagen for Johanne Dybwads fødsel.
Altså, merket er stemplet 11 år forut for frimerkeutgivelsen. Noen bedre?

Visninger: 3553

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

..................for tiden et brev til salgs på qxl for min 4000 som viser stemplet med N i SOGNDAL snudd.............er det samme sted og stempel?

http://www.qxl.no/kjope/frimerker/frimerker---vrig/posthistorie/int...
Vedlegg:

Et annet eksempel i fra en Nabo kommune. (Bildet er lånt fra Norstamps).

Hvilken dato er det i dag? 20 eller 21 ???? Maskinstempel fra Tromsø, stemplet har 2 datoer, både 20.12 og 21.12.1013, siden postkortet er datert 21.12, må datoen 20.12 være feilinnstilt.
I julesjaua ble det ofte avvikende dato eller klokkeslett i stemplene, både for håndstempler og maskinstempler. Posten kjørte med full trøkk og masse innleid hjelp. Enkelte ganger visste kanskje bemanningen ikke hvilken dato det var engang! I hovedstaden anno 1902 jobbet ca 200 studenter ekstra i jula — og på den tida gikk man ikke hjem før all post var stempla og sendt videre eller utdelt. Alt som fantes av stempler i skuffer og skap kunne bli tatt i bruk, så den som samler på stempler har mye å speide etter blant julepost. På maskinstempler kan vi også se klokkeslett som 12-5F innimellom, hvilket forteller at de holdt det gående gjennom natta (normalen var pause fram til 5).
Ikke akkurat feilstilt stempel, men da jeg gikk inn på nettbanken (Postbanken) i går fikk jeg denne meldingen!!!!!
Etter det som står i meldingen lurte jeg litt på når tjenesten er tilgjengelig igjen :-)
Iflg. min kalender kan jeg ikke finne 31.september og idag skriver vi 15.februar!!!!!


Vi beklager

Grunnet teknisk oppgradering er våre nettsider for tiden ikke tilgjengelig.
Vi forventer å være tilbake i normal drift senest søndag 31. september kl. 09:00.


© Postbanken - en del av DnB NOR Bank ASA
Drammen 1941

Ojsann, her var det mye interessant! Jeg har ikke fulgt med her på en stund. Dette er mitt spesialområde! Til det opprinnelige eksempelet kan jeg kommentere at 11 år feil ikke er så uvalig, antagelig har begge sifrene forskjøvet seg samtidig.

Jeg har årstall fra 0781 (1870 baklengs) til 9961 (1966 oppned), men det *faktisk* eldste jeg har er fra 1801. Min enrammes kan forøvrig beskues her: Sørland 07 (NB PDF-fil, nesten 3Mb).

Jeg skal komme tilbake med noen bilder her senere.
Her er en skikkelig røff kansellering, et NK1488 stemplet Oslo Br.3 60.15.12 -02
Jeg kan tippe på en skikkelig hard og tidlig mondagsmorra?

Her er enda et eksempel som er stemplet 39 august 2009
Her er en mer konvensjonell feil, NK246 med del av Frosta x8-2-34. Det ser ut som IIa, i så fall er det ca. 7 år før utgivelsesdato, så riktig avstemplingsår er sikkert -43.

Det var en flott 1-rammes utstilling av Bjørn over her som jeg ikke så tidligere!

Her er enda et tilskudd, NK727 st. Laukvikvær 16-6-24. Siden merket utkom 25-4-74, antar jeg den reelle avstemplingsdatoen er 16-6-74. Ergo en feilstilling på hele 50 år.

Laukvikvær brevhus ble nedlagt 31-1-74, og ble omgjort til underpostkontor med st. 9148 Laukvikvær. Imidlertid, dette NK727 er avstemplet med 1-rings type 22 mm med åpen stjerne, hvilket var utstedt til brevhuset (som ved utgivelsen av NK727 var nedlagt). I så fall er tyder det på at dette stemplet også var i bruk i underpostkontoret, parallellt med 9148-stemplet.


TM 133y

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår