Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Årets julenøtter kommer fra Skanfil. I dag er storauksjon nr 165 kommet på nett. Et av objektene er et 2 Skill Oscar I der beskrivelsen inkluderer info om en attest fra FCM som sier at "merke er rep." "Rep" later til å bety reperforert, se antall og beskaffenhet til taggene i nederste og høyre rad.

Men hvor mange andre enkeltobjekter klarer du å finne med uhumskheter i taggingen? Sleng link til det du evt måtte finne opp her. Vi tar en oppsummering på nyåret (og da summerer vi selvsagt både utrop og startbud på de objektene det måtte gjelde).

Visninger: 1002

Svar til denne diskusjonen

Jøsses, er det flere som synes det er påtakelig at hullene under merket står ørlite høyere enn hullene ute på sidene i hjørnetaggen?
Hei Marius
Vedr. dette objektet (nr. 5474): Sjekk også nedre høyre hjørne(tagg). Nå er det alltid vanskelig å si noe helt sikkert bare basert på scan, men det virker som det er et helt annet papir (annen papirstruktur) på hele dette hjørnet (i beste fall er det bare en kraftig brett over hjørnet !!).
Er det noen som vet hvordan et frimerke kan ha forskjellig bredde på hjørnetaggene oppe og nede?
Når det gjelder taggingen på Oscarmerkene, skal vi huske på at det ble benyttet arktagging, dvs. at hele arket ble tagget samtidig. Dette er eneste utgave (av de klassiske) som ble arktagget. Ved alle senere utgaver har man benyttet kamperforering (og dobbeltkamperforering fra januar 1910-juni 1937).

Når det ble benyttet arktagging, kan man ha forskjellig bredde på taggene og forskjellig plassering av taggingshullene oppe og nede på et merke. Man må kjenne til hvordan perforeringsverktøyet var utformet dvs. man må kjenne til plassering av perforeringsnålene for HELE arket før man kan si noe sikkert om et merke er omtagget eller ikke. Oscarmerkene kan jo plates, så det burde være mulig å få bestemt arkposisjon og sammenlignet med andre merker fra samme arkposisjon.

Merker som er arkperforert bør ikke finnes i "lavt" eller "smalt" format hvis det ikke er unøyaktigheter i perforeringsverktøyet (men da vil den gå igjen på alle merkene fra samme posisjon).
Da jeg skulle sjekke resultatet for et par objekter på dagens Storauksjon 165 hos Skanfil, navigerte jeg ved en feil inn i resultatene for bl a online-auksjonene til Skanfil siden oktober. Og for et syn. Hvis du føler at du ikke har mye annet å foreta deg, hadde det vært fint om du går inn og sjekker hva slags Oscar I -merker som er solgt der, og enten poster her eller sender meg en link til objektene som du mener er omtaggede eller på andre måter ikke samsvarer med beskrivelsen. Epost til meg får du opp ved å klikke på "Send beskjed" på profilsiden min.
Jeg lurer på om noen i det hele tatt har tenkt på at markedsføringslovens §2 også gjelder for frimerkesalg!
Hilsen Marius
Ble det noen sucess på budene?
EMO-filatelien gikk så det grein, vil jeg si. F eks 16 000 for en bunke brev fra Lyngdal kommune, bør stå som representativt — ikke akkurat norsk posthistories navle (som hevdes å være Haparanda, grenseby mellom Sverige og Finland... ;-)

En god del av søppelmerkene som vi har sett, ble trukket, men noen ble jammen solgt også. Lurer på hva som er returfrist for slikt etter Lov om forbrukerkjøp. Noen som har god greie på denslags?

Mye annet rart ble også solgt, og man kan jo bare undres hvor mye fett enkelte frimerkesamlere har på hjernen når det går 15 bud på et objekt som 24 Skill blekkannullert (slutt 1600 + 20% provisjon) — for øvrig med blekk som minner om Pelikan fyllepenn, og håndskrift anno 1970! Tenk, du, tenk. Tenk at et poststed som var så ubetydelig at det ikke engang hadde fått utlevert poststempel i 1864... f eks Spangereid i Vest-Agder (tre husklynger med fiskere og gulrotbønder)... tenk at det der var noen som a) hadde bruk for et frimerke som tilsvarte 80 øre etter ørereformen (eller 8 ganger enkeltvektig brev), og b) i det hele tatt hadde fått tak i frimerket! Poststeder med større utvalg enn 4 skillingsmerke i 1864 kan telles på hånd, fingre, og taggene på et ikke-forfalsket Oscar-merke... som c) noen vil at skal være brukt 0,5 år etter at Frimerkeforvalteren fikk det inn på lager! Og som d) er et merke du får kjøpt postfriskt for et par-tre hundrelapper!

Til deg som kjøpte merket, og dere andre som bød: Neste gang du ser Julenissen, så minn ham på at han skylder meg masse spenn. Eller enda bedre, bare send meg 500 nå, så står Julenissen i gjeld til deg, og da tar han seg sikkert tid til en kaffe og smultring neste Julaften hjemme hos deg! Megadeal!

For øvrig: Er det slik at enhver person som ikke eksisterer kan opprette en profil på Skanfil, for så å logge seg inn og by? Altså: kan man by på egne objekter der uten at noen oppdager det? For å presse prisen opp? Kan man gjøre slikt hos Samlerbørsen? Det er så lenge siden jeg fikk kundenummer hos disse firmaene at jeg ikke husker prosedyren. Må man oppgi fødselsnummer, personnummer el.l. ... kredittkortnummer... som hos QXL elller eBay?
Man skal ikke skimse av Lyngdal som poststed. Faktisk så er det en navle på Sørlandet. Poststedet ble opprettet allerede i 1758.

Hvilket Spangereid objekt er det snakk om?

Returfrist er vel også avhengig av seriøsiteten til handleren/auskjonarius og hvilket kundeforhold han ønsker til deg. Jeg returnerte en gang et Islands merke til en handler i England, 1.5år etter at jeg kjøpte det (og Enger hadde funnet at det var falskt).

Det bør vel være mulig ved hjelp av karbonanalyse og sjekke alder på blekk? men et blir vel for dyrt for et frimerke?
Ellers så var jeg gal nok til og få tilslag på en Nk46b til 1300,- :)
Korrekt, det, at Lyngdal var et knutepunkt med biposter, og av stor viktighet.
Men jeg kunne likegjerne valgt Austad som Spangereid eller D/S "Snåsa"; det var bare for å illustrere det totalt håpløse i en blekkannullering på 24 skilling Våpen II. Finn én ekte, bare én, og du aspirerer snart til signatur på "The Roll". Håndannulleringer på Oscar II likeså. Eller perfin på NK5. Eller tagger på NK1. Eller kulepenn-annullering på NK18.

Blekk kan du sjekke med alt fra UV-lampe til nyskrapt mennesketunge. Pennesplitter er også interessante bestanddeler av en håndannullering; flere tekniske nyvinninger er tilkommet selv etter at kulepennen overtok som markedsleder.
Du har nok mye rett i dine betraktninger ang. objekter solgt, og ikke minst: trukket hos Skanfil i det siste, Marius. Mye er åpenbart feil beskrevet, og bærer preg av "venstrehåndsarbeid" hvilket er sørgelig å konstantere. Hva Oscar-merkene angår har P.C.Å. en betimelig kommentar til; De er ikke alltid å lette å vurdere hva tagging angår, videre blir de enda værre å vurdere hva farve angår ut fra en scan, all den tid og stund en scan alltid vil være "preget av personlige innstillinger på maskineriet" og den scanner som blir brukt. Med det mener jeg at en innstilling på 400 dpi på "min" scanner ikke vil gi samme bildemessige resultat som ditto innstilling på Skanfil, Enger, Samlerbørsen eller hvem-som-helst sin scanner. Videre skal vi heller ikke glemme at våre PC-skjermer (også) er preget av egne innstillinger. Så her står vi overfor et problem hva salg via Internett angår, kan det være en ide / praktisk gjennomførbart å lage en norm for scanning?
Tviler på at noen norm lar seg gjennomføre. Det er heller ikke noe maskinelt hos Skanfil som har vært den store utfordringen.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår