Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hvor mange av verdens land klarer vi sammen å finne norske brev adressert til? Eksisterende og forgangne land... nære og fjerne, kjedelige eller eksotiske... vi nordmenn har bestandig reist verden rundt.

 

Vis fram adresseland du finner! (Og nei, det behøver ikke være dine egne brev).

 

Her er en innimellom oppdatert liste over adresseland som vi har klart å spore opp og vise fram på Frank E Ring — nettsamfunnet for deg som samler frimerker, postkort, posthistorie.

 

Færøyene

Kina

Sierra Leone

Chile Seychellene Penang (Malaysia) Manchuria (Kina) Ungarn Romania
Aruba (Nederlandsk Vestindia) Australia Curaçao Filippinene
Frankrike Iran Israel Cristobal (Dominikanske republikk)
Madagascar Panama Trinidad

Angola, Belgisk Kongo (frankert på bildesiden), Brasil, Cuba, Irland,
Island, Portugal, Sveits og Østerrike.

Sverige

Visninger: 2459

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Postkort til Færøyene i 1924, stemplet like før hovedstaden vår skiftet navn fra Kristiania til Oslo. Adressert "via Bergen" som var transitthavn for mye post til og fra de tidligere norske øyene som rødpølsefolket stjal fra oss.

Observert på eBay i disse dager.

 

Brev fra Bergen til rederi i Oslo for videreadressering til Shanghai, Kina, og oppfrankert ved rederiet (mest sannsynlig pga maskinstempel ved brevavd. i Oslo bak, slik at det neppe er snakk om at brevet er oppfrankert på toget på vei ut av landet) med hele 2,60 kr; påtegning viser at brevet veide 15 gram; total porto kr 4,20.

At luftpost tok toget ut av Norge, var helt vanlig; de gjorde det slik for bedre å korrespondere med ruter til fjerne destinasjoner, f eks med fly fra Kastrup utenfor København. Posten går den dag i dag ofte over Kastrup, f eks til Egypt; i f m med den spente situasjonen i Egypt i disse dager, blir derfor post dit liggende på Kastrup (melder qosten på sine hjemmesider).

Observert på eBay i kveld.

Hva får deg til å tro at dette brevet ikke har tatt turen ut av landet med fly fra Fornebu, Marius, etter at det er oppfrankert på rederikontoret? Stempelavtrykket, som kanskje burde stått på side 92 i Kjell Åge sin "Poststeder i Oslo", var i bruk på utvekslingskontoret for brevpost i Oslo. Det vil si utlandsavdelingen på brevavdelingen. Det står ikke i Tiemer/Ånensen.

Det er helt riktig at luftpost tidligere ble sendt med tog ut av Norge, - eller båt. I 1937, - f.eks. - gikk luftpost til Shanghai fra Amsterdam hver onsdag, og var framme onsdag uka neste. I følge Dirigeringslister for post fra Norge til utlandet 1. juli 1937, kapitel LUFTBREVPOST. Nå HAR jeg dessverre IKKE utgaven fra 1947. Men det er ingen spor etter tog på dette brevet, rent bortsett fra at det må ha blitt sendt med Bergensbanen til Oslo.

Så sant, så sant, Arvid, my bad. Jeg bare forvekslet det med togstemplene i forbifarten.

 

OSLO LUFTHAVN var visst også i bruk i Oslo sentrum, hører jeg; kan du ha noen indikasjoner på hvor i byen?

Det var nytt for meg, men hva er grunnlaget for det du har hørt?

Det var en avdeling som het Oslo avgående utland. Slik jeg oppfatter det, var det en enhet på brevavdelingen. Den må ha vært underlagt denne, for den hadde ikke eget enhetsnummer på 1970- eller 1980-tallet. En "gammel" postsjåfør jeg pratet med i dag, mente den lå i 4. etasje i Biskop Gunnerus gate, med andre ord i Oslo postterminal (ved siden av Postgirobygget)- Postens Brevsenter på 1990-tallet. På et tidspunkt mente han den flyttet den til Jerikoveien 20, og det stemmer for der lå den i 2001. Men da var jo Oslo Lufthavn for lengst flyttet til Gardermoen... I dag ligger avdelingen på Østlandsterminalen, mens brevimport utland ligger på Postens Godssenter Oslo i Alfasetveien.

Det er denne avdelingen - Oslo avgående utland - som har brukt stemplene "Bureau d'Echange d'Oslo / LC & AO" og "Oslo avg. Utland" og IKKE Tollpostkontoret som det står i "Poststeder i Oslo". Og som nevnt stempelet på brevet ovenfor. Hvis det ER noen avdeling i Oslo by som har brukt stempelet OSLO LUFTHAVN, så må det være denne. Men jeg trekker ikke noen konklusjon før jeg har noen håndfaste indikasjoner.

Nei altså, Arvid, det blir kildeutvalg som for det meste i filatelien: hørt fra gamle samlere. Jeg var på leting etter opplysninger om bruken av OSLO LUFTHAVN på slutten av 1930-tallet, og fikk høre at det nok ble brukt i sentrum.

 

Sjekk dette klippet, og se om det kan gi deg noen pekepinn:

Tverrbjelkeavtrykket under merkene er OSLO LUFTHAVN 28-8-39. Kontorstempelet på merkene er Oslo postkontor avd for reisetjenesten.

Ja, det gjør det litt klarere. Oslo Lufthavn med stempel fra 1937, og kanskje fram til og med 1939/40, har vel først og fremst blitt knyttet til Gressholmen, og ikke til Fornebu. "Poststeder i Oslo" side 131 har noen ord om dette. Jeg har også sjekket artikkel til Knut Arveng i Frimerke Forum 3/1998. Gressholmen var også i drift for noen sjøflyruter også etter at Fornebu åpnet i 1939.

Kjell Åge Johansen skriver at det ikke var postkontor på Gressholmen, og at posten ble stemplet på Oslo Hovedpostkontor. Det samme kan teoretisk ha skjedd for post fra Fornebu i den første tiden, er det noen førsteflyvninger derfra med "Oslo Lufthavn" før okkupasjonen?

Men etter at det ble poststed på Fornebu, var det på slutten av 1940-tallet(?) - da ble selvfølgelig posten stemplet i Bærum kommune.

Men hva slags porto eller avgift som er betalt med det klippet ditt, Marius, det er jeg ikke sikker på.

Sierra Leone i 1890 er ikke så vanlig. Og 55 øres satsen for enkeltvektig rekommandert til sone 3 land er iflg Wasenden svært uvanlig; dette var det første han hadde sett når jeg viste det til han for noen år siden. Senere har et nesten likt brev til Sierra Leone vært vist i NPS sitt intern organ Budstikka. Litt andre merker brukt på det dog.

Denne Nicolay Noodt — er det noen Trondheim-samlere som drar kjensel på navnet? Skulle han bestille bananer, eller byttet de frimerker?
I Adressebog for Trondhjem står Nicolay Noodt oppført som Bogholderassisten, han står i 1908 oppført som Kontorsjef i Privatbanken. Med hensyn til frankeringen er det stor sannsynlighet for av han var frimerkersamler og ikke forretningsmann som drev handel med Sierra Leone. Til info så ligger adressebøker for Trondhjem for 1886 - 1925 innskannet på sidene til Trondheim Folkebibliotek.

Kan vel ikke være dårligere enn de andre som har lagt inn noen skann så her kommer noen uvanlige ting på 1909 utgaven som jeg ikke har vist frem her på frankering før

2 av kortene har merkene på forsiden

Her er mine første bidrag til listen. Skal finne frem noen flere etterhvert.

 

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
26 jun
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår