Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Luxus st. objekt - hva er egentlig luxus? Se QXL nr. 800692348

 

http://www.qxl.no/pris/frimerker/norge-stemplet/prakt-lux/prakt-lux...

Merket selges som luxus stemplet - og burde vel da også være luxus på andre områder, men...

- merket er skjevt sentrert til 2 sider

- taggingen nederst i venstre marg er i hvert fall ikke perfekt, snarere det motsatte

- om bildet ikke lyver er der en brett i øverste venstre hjørne

- stemplet heller flere grader mot høyre

Fra mitt ståsted ser jeg et mindre godt merke med et pent plassert stempel.

Noen som vil betale 1000,- for dette??

Olav E. Skjervik

Visninger: 625

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Norges katalogen ( NK )  har en god veiledning i kvalitetsvurderingen av merker.
Men jeg vil hevde at det er auksjonsselskaper og frimerkebutikker som misbruker
systemet i alt for stor grad. 
- De vil jo ha høyest mulig pris / provisjon på objektene de selger.

Hvordan kan en få bukt med dette ?.

En kan få bukt med det om alle som driver med nett-/auksjoner var pliktig til
å oppføre eks. Norges katalogen sin kvalitetsvurdering.  Dvs at QXL skulle ha
vist de ulike kvalitetsvurderingene når en går inn på objektet.


En kunne også gå inn for å innføre en Auksjonsklagenemd, slik
at informasjonen som gis på nett/kataloger kan bli vurdert av personer som ikke har
noen relasjon til hverken selger/auksjonsselskap  eller kjøper. 

Det finnes jo klagenemder både for bank/finans ( finansklagenemden ) og
eks. inkasso ( inkassoklagenemden ).   

For kjernen er jo at mye foregår på elektroniske media i dag, og ikke live i et auksjonslokale,
og da faller auksjonsselskapets påstand om at det er "live" i auksjonslokalet bort.
Dvs at den som byr er ikke i lokalet å gir bud.






Det var egentlig basert på kvalitetsnormene slik de er definert i NK i dag at jeg trakk min konklusjon - "et mindre godt merke med et pent plassert stempel". Dessverre er det alt for mange selgere som kun ser på stemplet - hvordan kvaliteten på det underliggende merke er har liksom ikke betydning. Stemplet alene kvalifiserer kanskje til en betegnelse i praktklassen, men resten (tagging, sentrering og feil/mangler) gjør at hele objektet faller tvert igjennom.

 

Heldigvis er det slik at vi som kjøper på internettet ser det samme som deg.

I dette tilfellet et flott stempel, kanskje på grensen mellom luxus og prakt.

Merket i seg selv har liten verdi; det er stemplet som en eller annen

kanskje synes at vil være noe å investere I. Prinsipielt vil jeg kalle en

utropspris på kr 1000 på en nettauksjon en lurepris (selger oppgir SK=1000).

 

Vi kan bare håpe at den som er villig til å by og  betale kr 1000 for

et stempel på en verdiløs papirbit, vet hva han/hun gjør. 

De riktig så gamle filatelister trakk et markert skille mellom filateli og markofili. Det siste var samling av stempler. Jeg samlet stempler som guttunge, og det er såpass lenge siden at jeg fikk stiftet bekjentskap med enkelte av disse gamle filatelister.

Den gang, som stempelsamler, var det ikke allverdens viktig å ha samtlige tagger, bare stempelavtrykket var tydelig. Men da var det heller ikke snakk om å legge katalogpris til grunn for frimerkene.

Stempelsamlere i Norge i dag benytter, vil jeg tippe, auksjonskatalogen til Brunsæl Frimerkeforretning som primærkilde for lux-stempler. Der er kvaliteten på merke og stempel jevnt over godkjent, uten at superlativer som "glassklar", "luxus" o.a. florerer. Og skulle det en ytterst sjelden gang være noe galt med frimerket, med lux stempelavtrykk, har jeg følelsen av at tilslag surrer rundt en tredel av Norgeskatalogens oppføring for merkeverdien.

Men her kan jeg jo ta feil.

"Skikkelig sjeldne" stempelavtrykk på 3 skilling posthorn er vel observert oppi 10.000 kroner, selv om merket mangler et hjørne. Men akkurat hvorfor tilslag blir så høyt, er det mer vanskelig å tyde. Det kan for eksempel være snakk om en ihuga lokalsamler som er innstilt på å spise havregrøt de neste tre månedene, en spesialsamler av 3 skilling posthorn som "må ha" alle kjente stempelavtrykk på merket, eller kanskje til og med en handler / selger som byr opp prisen fordi hun vet at de andre som byr er stinne av gryn.

Men GRIMSTAD... er det no' sjeldent, da?

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår