Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Ett meget pent merke men stusser litt over taggingen nede ved venstre hjørne. Kan den være "utbedret" hva synes dere?

Visninger: 523

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Med tanke på at stempelet er opptegna med penn eller blyant, er det sikkert sunn skepsis å stille spørsmål ved nvh.
Tja...nedre venstre hjørne ser ut fra bildet til å en svai i tagging som neppe lar seg forklare produksjonsmessig. Stempelet er vel CHRISTIANIA type 5 og ser suspekt ut, særlig i "-NIA" eller hva?

"Utfordrer" herved Marius til å sette ord på hvorledes dette er tvilsomt, bedre enn hva jeg kan gjøre, og supplerende til konklusjonen om at "stempelet er opptegna med penn eller blyant"

Det var da litt av en utfordring. Vi får starte med å få slengt bildet opp her, så vi ser hva vi skriver om:

Sånn ja. Det er jo ikke store bildet å studere, så vi får ta det helt overfladisk og symptomatisk. Dette stempelet er benyttet på både banco og senere pakkepost i Christiania, så akkurat den biten er grei nok med et 24 skill. Er det noen som husker Alvar-klisjeene fra i våres, og hvordan fremgangsmåten var der? Jeg tror del 2 av den operasjonen er hva som har foregått her.

Særlig NIA, som det påpekes, er ute av sync. Men også RIS har både lyse og mørke stempelsvertefelter... 1864 ser det også ut som en arkitekt eller ingeniør har øvd seg i skjønnskrift på. Dette kan godt være en forfalsking som er eldgammel og omsatt mange ganger tidligere. FCM solgte en NK4 som var tuktet på samme prinsipper, beskrevet som forfalsking, i fjor november. Den gikk for 2000 kr+, så never say never again.

Sunn-skepsis-regelen om at når et merke er rimeligere hengslet enn stemplet, så våkne opp av dvalen, gjelder tydeligvis også for dette merket.

Derimot nevnte jeg at stempelet er benyttet på banco og pakkepost. Begge deler kan få hard medfart i postgangen, eller merket kan skades stygt pga klumpete innhold. Følgelig er 24 skill et merke som er vanskelig å finne skikkelig pent og helt (foruten fargeforskjellene). Merk dog at eventuelle tynne flekker ikke behøver å være det i og med at vannmerkene som sto i arkets marginal noen ganger befinner seg helt inne i merkebildet for randeksemplarer. Mange gode slike merker har latt seg plukke opp som defekte i årenes løp, for en snau pris. Sjansen for at et merke med dette stempelet er skadet, er passelig stor. Muligheten for at noen har forsøkt å liksompynte på dette, som å klippe av en bulk i døra på naboens Porsche Cayenne når du litt med vilje har sparket i den, er tilsvarende stor. Hvis den som skal "pynte på" merket ikke er fingernem og trenet i forfalskingens fordervelser, hender det at resultatet blir enda tynnere tagg enn da de startet, og at man må pirke inn et perf-hull for at det i det hele tatt skal se ut som en tagg der.

Hvis jeg noensinne skulle skrive en bok om sunn skepsis, måtte den ha undertittel: Hvorfor frimerkesamlere bør få utdelt blancoresepter på beroligende midler. (En annen bok, kunne forreste hatt undertittel: Hvorfor frimerkesamlere bør gis oppkvikkende midler på det offentliges regning). Er det ikke slik at vi liker å fyre oss opp på gode funn, og hopper i stolen litt oftere enn høyst nødvendig? Iallfall gjør jeg det: å finne det som nesten ikke finnes kan er jo noe av det morsomste med frimerkesamling, mener nå jeg.
Takker for utførlig svar, Marius! Vi konkluderer da med at både tagging og stempel er "tuklet" med her! Fant forøvrig dette merket på QXL hin dagen og det er nå kommet opp i... ett øyeblikk så skal jeg se....Jo, 800 kroner så langt! Og det er mange som er med på budrunden.....Ellers supert med ett forum som frankering.com der vi kan ta opp ting vi lurer på eller om man har noe man vil vise/fortelle som kansje har interresse for andre frimerkesamlere!
Ja, ikkesant ;-) B C Middelthon etterlyste faktisk noe slikt allerede på slutten av 1800-tallet.

Samme selger har et annet "bra" merket til ute. Jeg har bud inne, men etter og ha studert merket nærmere så mener jeg dette også er tuklet med på høyre side. Merket har forresten et meget bra stempel og vil for min del representere dette nummerstemplet godt. Dog finnes 189 Lyndal, Lux på mange merker.

Det som hadde vært litt artig og sjekket opp, er om merker som dette kan være avvist av auksjonsfirma.
Merket har forøvrig påsatt ny øvre venstre hjørnetagg. Papirfargen ser helt annerledes, så dette virker amatørmessig ...
Deler av tallene ser også merkelige ut.

Her er det bare å holde seg langt unna med å by, for det er å kaste pengene ut av vinduet.
Selgers kommentar til spørsmål om taggingen på NK2.

Merket er genuint og ikke reparert.

NK10 husket han ikke hvor han hadde kjøpt.
Merket er nå ute på auksjon hos Germeten uten kommentar.
Har sjekket ut noen av denne selgerens objekter. De 2 objektene nevnt ovenfor er ikke unntakene av det han selger. Denne selgeren har p.t. for salg samt har tidligere solgt flere merker med påsatte tagger og/eller oppmalte stempler. Dessuten er beskrivelsene ofte direkte feilaktige - skriver f.eks. "feilfritt merke" når tilnærmet alt av tagger på den ene merkesiden er borte/meget snaue. Og har et merke påsatt(e) tagger, så er det IKKE feilfritt!

Det anbefales derfor å utvise MEGET stor aktsomhet ved kjøp fra denne selgeren. Og er du i tvil: skygg unna, det finnes alltid noe annet å bruke pengene på!

Ønsker du å se ett eksempel på et meget dårlig opptegnet stempel: Sjekk ut Qxl-objekt nr. 573347854. Oobjektet ble beskrevet som "NK 110 IIa - Klar blågrønn nynanse prakt stemplet RØST" så får du deg en god latter!
Å for en gås — eller ringdue — som har lekt forfalsker her. Hjelpemiddelsentralen i Sandnes har sviktet grovt, vil jeg påstå.

Ta screengrabs og last opp når dere oppdager tilsvarende, please. Eller send på epost så vi får det inn på Falskt.com

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår