Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Er det noen som vet hvor stort opplag det var av Nymans fargeprøvetrykk av NK3? Jeg lurer også på om de som er i omløp nå er orginale eller reproduksjon? Det virker som om det er veldig mange og de er i forbløffende god stand.

Visninger: 716

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hva sier Norgeskatalogen om opplaget?

Jeg har nettopp flyttet og finner ikke Norgeskatalogen min. Er det noen andre som kan skjekke dette

I Tore Gjelsvik bok "Norway the Skilling Oscar Stamps" skriver han at det i 1964 var registrert ca 55 gule, 100 blå og 60 lillagrå. Han antar at Nyman kan ha trykket et ark av gule, to av blå og ett ark lillagrå.

Takk for detaljert svar. De er med andre ord ganske sjeldne og det forbauser meg da at de er forholdvis billige selv i topp stand. Du kan få blåutgave så billige som 200 eller 700 for alle tre farger.

Det var derfor jeg trodde at det enten var flere trykt eller kanskje en re-print av dem slik det var for NK4.

Vet du noe om det?

Iflg. både "Håndbok over norges frimerker" og Gjelsviks bok, antas det at fargeprøvene ble trykket for å vise hvor godt den lillagrå fargen skilte seg fra gult og blått. Det skulle da ikke være grunn til å trykke opp svære kvanta. Visstnok finnes det ikke samtidig dokumentasjon for denne antagelsen. Det er ellers oppgitt at merkene ble funnet etter Nymans død. Så har de sikkert litt etter litt blitt spredt til forsiktige samlere.

De få jeg har sett har vært i god stand, og de gikk vel for fra 1 til 3 tusen i forrige århundre?

Kanskje jeg tar feil, men dette er ett eksempel http://www.qxl.no/pris/frimerker/frimerker-norge/nk-1-95-1855-1909-...

Jeg finner blå variant på Ebay til 99 dollar.

Mener å huske ca 300 for den blå for noen år siden. Ikke altfor sjelden å se, som du påpeker. I forrige århundre, ca 1980, benyttet Norgeskatalogen uttrykket "Liebhaberpriser" om disse. I 1985 var dette omgjort til kroner, fra 1500 for blå til 2500 for gul. På samme tid sto NK44 i 2500 og ditto på brev i 15000. Dagens NK44 er vel i området 700-1500 mens NK44 på brev vel har dumpet ned til 1500? Så da er kanskje ikke et par-tre-fire hundrelapper for et prøvetrykk unormalt.

Som vi daglig kan se på eBay, er mye snadder fra norsk filateli bortgjemt utenlands, og vi kan sikkert regne med at også utenlandske kjøpere var på banen da Nymans prøvetrykk først ble annonsert for salg. Derfor vil jeg tippe at det finnes en god del eksemplarer til der ute.

Men hvor mange her på Frank E Ring har slike i samlingen sin??

Du har nok rett.  Jeg tenkte bare at det burde være mange færre prøvetrykk enn frimerker og dermed burde prisen være atskillig høyere.  Prisen har nok også sammenheng med at færre samler på prøvetrykk enn vanlige frimerker, slikat etterspørselen og prisen blir lavere.

Jeg har 2 Blaa, 2 Gul, og 1 lila selv.

Unnskyld "dumt" spørsmål, men hvordan ser man forskjell på det grå prøvetrykket og frimerket? Taggingen er jo den samme.

Dette var ikke dumt spørsmål for meg.  Jeg hadde ikke tenkt over det, men det er helt sikkert noen kloke hoder her som har svaret.

Papiret paa de proevetrykk er ribbet.  Det vil si at det ser ut som vannmerke i linjer paa baksiden. 

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
26 jun
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår