Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Merket her ser jo ut til og være en ganske ordinær NK20, men ved nøyere studie så ser man at her er det en del av et interresant stempel.
Jeg er av den meningen at det er Nordlands-Amb. Posteksp. (en-rings). Noen som har bedre avtrykk av det?

Dette stempelet må jo være ganske sjeldent. Noen som har sjeldenhetsgad for det?

Visninger: 139

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ikke spesielt sjeldent; NK mener en hundrelapp ekstra på rødt merke er passende. Men merk deg at når NK mener noe om et stempel, så gjelder det enten blå 4sk eller røde posthorn — og fullstempel på pent merke.

Her ser det også ut til at frimerket har falske tagger i midtpartiet på sidene...
Falske tagger i midtpartiet på sidene? det kan eg ikkje sjå, men taggene oppe er truleg falske. Dette merket er så vidt eg veit berre tagga ovanfrå og ned. Då skal dei øvste hjørna vera regelmessige slik som dei nederste er her. I tillegg er tagginga flytta omlag ein halv tagg til sides.
Jeg tror faktisk merket er omtagget både oppe og høyre side. Venstre side er noe beklippet.

Men denne postingen var egentlig ment og omhandle stempelet. Siden det ikke var noe sjeldent så bør det jo være mulighet for og sikre seg et prakt/lux merke av dette.
Øh, nei, det skal du ikke si sånn uten videre ;-) Fordi om noe var vanlig da NK-oversikten ble gradert, er det ikke sikkert tilfelle fremdeles.

Ting har en naturlig tendens til å forsvinne ned i skuffer og kasser, og når folk dør hender det at materiellet blir liggende urørt i generasjoner eller ender som dekor på en omlakkert pinnestol. Eller går på søppelfyllinga.

Dessuten påvirker de "emofile" markedet på en måte som NK ikke klarer å absorbere. Med emofile mener jeg samlere som har sterke følelser for det de samler på, typisk hjemstedssamlere. Mens F.I.P. klassifiserer i to kategorier posthistorie og én kategori "social philately", tror jeg de like gjerne kunne slått dem sammen til én singel gruppering: emophily.
Digresjonen til side: enkelte kan ikke holde seg i ro når et emosjonelt objekt er i bevegelse, og bare ha det, koste hva det koste vil. Når de har gjentatt den bedriften noen hundre ganger, er plutselig et samleområde temmelig tørt for de andre. Ta f eks norske perfins som i dag for det meste befinner seg på ca 5 hender. Eller observer når noe skikkelig sjeldent fra en skikkelig fin samling med noe perifert skal selges (f eks Arvid Jørgensens Troms fylke), da er det ikke så mange arvtakere som man kunne regne med — muligens fordi tørken har ledet dem inn i andre samlerretninger innen den tid.

Selv på eBay har jeg en gang sett rødt merke med dette stempelet gå oppimot €50, så filatelien er rundere enn fotballen.

RSS

Siste aktivitet

Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
i går
Einar Audun Hanstveit svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"I 1874 vart stemlet nytta på strekninga Laxå - Charlottenberg"
i går
Oddbjørn Salte la til en diskusjon i gruppen Reisende postekspedisjoner
Miniatyrbilde

Svenske Postekspedisjoner 1874

Det er mye rart som dukker opp i gamle gjemmer.Dette brevet har jo en utrolig adresse, og er sendt…Se mer
i går
Oddbjørn Salte ble med i Mariuss gruppe
Miniatyrbilde

Reisende postekspedisjoner

TPO, reisende postekspedisjoner, jernbanestempler... kjært barn har mange navn, og nå har du som…Se mer
i går
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Nice, liker at jeg har en siste-dato. Får se hvor lenge det holde :)"
fredag
Oddbjørn Salte ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
fredag
Øivind Rojahn Karlsen svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Godt svar fra Arvid. Det er viktig å presisere at det som er angitt som Første og…"
fredag
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Ikke noe problem. Jeg liker disse diskusjonene."
fredag
Oddbjørn Salte svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Beklager, du har helt rett."
fredag
"Er rimelig sikker på at det er stemplet 22/12-2017. Det ble sent fra min Oldefar (som var…"
fredag
Arvid Løhre svarteGisle Martins diskusjon Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings i gruppen Norske poststempler
"Hei! Oppdateringer av Postal kan meldes til samme adresse som…"
fredag
Gisle Martin la til en diskusjon i gruppen Norske poststempler
Miniatyrbilde

Siste bruksdato KONGSVINGER 2-rings

Er ikke veldreven på stempler, men liker å plukke litt.Kan noen dobbeltsjekke NK Postal III for meg…Se mer
fredag
Gisle Martin ble med i Arne Korshavns gruppe
Miniatyrbilde

Norske poststempler

Har du spørsmål eller opplysninger om stempler etc. du vil dele med andre, kan du vise dette her.
fredag
Steffen Haustrup Hansen svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hej. Mange tak for linket - det var præcis disse jeg ledte efter. Venlig hilsen Steffen"
9 jan
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Her ligger bilder av typene i god…"
9 jan
Steffen Haustrup Hansen svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Mange tak for hjælpen, og tak fordi du ville skrive til NF. Jeg bruger ikke Mac, så det…"
4 jan
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Det stemmer at det ikke er de samme bildene som er i håndboken. De er laget ved direkte…"
4 jan
"Hej. Tak for vejledningen, men jeg må indrømme, at jeg åbenbart ikke har meget…"
4 jan
"Jeg har lastet ned filene på nytt og testet. Svg-filene kommer opp fint hos meg. Noen av de…"
4 jan
"Mange tak, men jeg kan desværre ikke få det til at virke. Jeg har downloaded Inkscape,…"
3 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår