Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Kjære samlervenner.

Nå samler jeg noe så spooky som Centraltrykkeriet - antikvautgaven av øremerkene. Sikkert mange her på FER som samler noe annet enn skilling, 21 & 20 med mer, men dette er nå mitt domene da, fritt etter Microsofts Active Directory.

Etter hvert har samlingen fått rimelig mange brev og kort med diverse frankeringer som ikke er nevnt i denne katalogen.

De burde jo etter hvert bli registrert og jeg ser at katalogredaksjonen etterspør "Rettelser til neste utgave".

Da bliver mitt spørsmål: "Forer" FER's medlemmer denne komiteen (oslo.filastelistklubb@c2i.net) med informasjon? Hvordan gjør man det? Skanner objektene og ber om de blir registrert og evt. oppgir hva man i sin tid betalte for dette? Eller holder det å fortelle at jeg sitter på dette unikum av et brev med følgende porto og frimerker?

S.U.

Med filatelistisk hilsen,

Sverre

PS. Og når kommer evt. neste katalog?

DS

Visninger: 521

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei,

Jeg har sendt noen mailer til katalogkomieen, eksempel på mail:

Tittel: Norgeskatalogen: CHRISTIANIA OMK (type 2) på NK 14

Tekst: Denne står som ? i stempeloversikten på enringsstempel i NK postal. Her er et eksemplar vedlagt scannet stemplet 24-9-1872.

Men jeg har aldri fått noen mail tilbake fra dem om denne ble mottatt, registrert etc.

OFK har ny e-postadresse. Den nye er: ofk@oslofilatelistklubb.no

OFK burde nok allokere mer midler (= tid?) til slike oppdateringer, f eks plassere et par-tre utsendinger med Postal og lupe i hånden, med masse tid til rådighet, på frimerkeutstillinger. Så går man den tunge marsjen fra ramme til ramme og noterer seg det som mangler, tar et fint bilde til arkivet osv. I utstillingssamlinger finnes det mange godbiter som aldri er registrert, enten fordi registeret ikke gikk så langt, eller fordi noen ikke ønsket objektet registrert. Mange tror visst fortsatt at de kan få mer utstillingspoeng eller høyere pris på auksjon for brev som beskrives som "ikke tidligere registrert i NK Postal". Eller "ikke tidligere kjent i litteraturen" for å peke litt nese, vil jeg tippe... Altså må katalogkomiteen søke proaktivt; ikke vente på at sjeldenhetene kommer rekende på ei fjøl. Og da er vi tilbake til emnet "ressurser". Jeg har observert folk fra OFK bla seg gjennom handlerkasser for å registrere fenomener, så framgangsmåten er ikke ukjent.

Problemstillingen rundt innsendte scans, inkluderer antakelig at katalogkomiteen ønsker å utrydde fantomer... Disse inkluderer forfalskinger, og dem er det noen av i norsk filateli, som i filatelien ellers. Det er bedre med to registreringer for lite, enn én for mange, vil jeg tro. Omstridte klassiske brev kan fort befinne seg i prisintervallet 300-500.000 — og da bør man jo holde tunga rett i munnen (samt budskilt-armen i fatle ;)

Hei Marius, angående "innsendte scans og fantomer" - er det slik at katalogkomiteen ikke ønsker disse/godtar disse i forbindelse med registrering pga. risiko for forfalskning? (Da skal jeg ikke plage dem mer!). Noen fra katalogkomiteen som kan klargjøre?

Aner ikke. Er nok best du spør dem.

Hei igjen.

Da fikk jeg dette svaret fra OFK:

Hei !

Vil gjerne ha skann  eller evt pdf-fil av objektene du sender oss !

mvh

Thore Habberstad

OFK . sekretær

Da er det vel bare sende i vei, eller?

ofk@oslofilatelistklubb.no

Jeg sendte inn registreringer i 2010, og de kom alle med i NK Postal. Det var ca. 100 forsendelser som jeg skannet (300 DPI TIFF)og sendte på en CD

RSS

Siste aktivitet

Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

Nordøyan (Vikna, Trøndelag)

Noen som vet hvor dette stemplet er brukt, og om det evt fortsatt er i bruk ??…Se mer
i går

Auksjon Krigs- og Feltpostforeningen

Her er det mye bra, både for spesialsamleren og for hjemstedssamleren!…Se mer
27 feb
Einar Strand Enkerud svarteKristen Rasmussens diskusjon NK 45 I eller II?
"Den første er 45 I den andre er 45 II oransjebrun og er lett å plukke ut :-)"
27 feb
Kristen Rasmussen la inn diskusjoner
26 feb
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"PS, om noen har en postal forsendelse st. KJØLLEFJORD i tidsrommet OKT 2001 - 2011, er jeg…"
2 feb
Geir Lunde svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Skudeneshavn motivstempel
"Etter hva jeg vet er stemplet fortsatt i bruk på PIB i perioder (om noen spør etter et…"
29 jan
Einar Strand Enkerud svarteKristen Rasmussens diskusjon Forskjell på FH 17 I og II
"FH17 I har en kort strek etter den lange streken under postverket. FH17 II har ikke og har…"
25 jan
Kristen Rasmussen la inn en diskusjon

Forskjell på FH 17 I og II

I NK angis det at forskjellen på hefte 17 I og II er gammel og ny tekst på side 2-3-4 uten at jeg…Se mer
24 jan
Oddbjørn Salte svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Skudeneshavn motivstempel
"I følge "Poststemplene i Rogaland 1848-2015" var stempelet fremdeles i bruk i…"
18 jan
Leif Roar Strømsodd kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

image

"Det er en 56 a.  14 tagger horisontalt tilsvarer fintagging - 14 1/2 X 13 1/2."
14 jan
John Rune åsland la inn bilder
14 jan

Kjøllefjord?

Hei, er det noen som vet noe om PiB i Finnmark som har hatt stedsstempel KJØLLEFJORD?Se mer
13 jan
Kolbjørn Schjølberg kommenterteVIGDIS MARIE HENGEBØLs blogginnlegg Skanfil øker prisene
"Foruten finansiering av det nye Skanfil-bygget, da."
7 jan
Kolbjørn Schjølberg kommenterteVIGDIS MARIE HENGEBØLs blogginnlegg Skanfil øker prisene
"Det kalles monopol..."
6 jan
Blogginnlegg lagt ut av VIGDIS MARIE HENGEBØL

Skanfil øker prisene

Skanfil har nå økt salæret med 3 %- er nå på 23%: Dette er en drøy økning, dyrt nok med de 20…Se mer
3 jan
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Skudeneshavn motivstempel
"Tusen takk for svar, interessant at det var utstedt til Haugesund. Har noen informasjon om bruk av…"
des 29, 2018
Johnny Thørnquist svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Skudeneshavn motivstempel
"Det er ikke mye informasjon å få fra Postens sirkulære nr.23, 30. juni 1980, men…"
des 28, 2018

Skudeneshavn motivstempel

Har noen informasjon om brukssted og -tid for dette motiv-stemplet fra Skudeneshavn? …Se mer
des 27, 2018
Kolbjørn Schjølberg kommenterteOles bilde
Miniatyrbilde

Seasons Greetings

"Skikkelige godbiter dette! "
des 27, 2018
Einar Strand Enkerud svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Vannmerkesøk på helark?
"Trenger ikke å være stort! Men sånn at det passer for helark :-)"
des 27, 2018

Grupper

© 2019   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår