Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hei godtfolk.

Vi i Qxl har i en periode nå jobbet med et knippe samlere om å lage en bedre og mer brukervennlig kategoriinndeling av flere samlerkategorier. Vi er ferdig med mynter og sedler og har nå satt forkus på frimerke kategorien vår.

Jeg regner med at det finnes mange der ute som har godt tips og råd å komme med i den anledningen. Vi har fått en utkast fra Stig Westerhus med far som vi ser på som et godt utgangspunkt. Har dere lyst til å ta del i et nytt oppsett for vår frimerkekategori?

Hvis det vises interesse for dette legger jeg ut det forslaget som Stig har startet med.

PS.

Fant ikke en egen frimerkekategori å jeg er usikker på om jeg har postet riktig.

Visninger: 1576

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Dette har kanskje ikke direkte noe med inndelingen for frimerker å gjøre, men en 'Min side' som de har på eBay hadde vært bra for oss som er næringsdrivende.
Jeg savner at det er mulig å legge objekter inn i 2 eller flere kategorier.
Dette har jeg til dels dårlig erfaring med. På et nettauksjonssted jeg brukte i UK endte det med at objekter ble lagt inn i alle teoretisk relevante kategorier og litt til. Resultatet der ble maks 2 gratis og maks 5 mot ekstra betaling.
Er det noen som kan sette opp et forslag til inndelingen som vi kan jobbe videre med? Tenker på på nivå en slik at alle er enige om hvordan nivå 1 bør se ut, deretter tar vi nivå 2
Nivå 1 bør vel kun inneholde "hovedmenyen/hovedkategorier" vedr. frimerker, og ikke være for detaljert.
F.eks.
Norge
Norden
Øvrig Europa
*Amerika
*Afrika
*Asia
*Australia
** Realisasjonslotter/samlinger/massevare Norge
** Realisasjonslotter/samlinger/massevare Resten av verden
Motiv
Litteratur/tilbehør/utstyr
* eller holder det med en hovedkategori "Resten av verden" for disse verdensdelene??
** eller bør disse legges inn som en underkategori på de forskjellige hovedkategoriene??

Underkategorier for de forskjellige hovedkategoriene og behovet for spesifikkasjon vil være variabelt, men hovedkategorien Norge vil vel være den som bør spesifiseres best selv om jeg er enig med det Marius skriver at det bør begrenses til det som er nødvendig.
Virker fornuftig å dele geografisk på 1. nivå.

Asia/Oceania -- er ikke dette en kategori samlere ville kjenne seg igjen i fra f eks Michel-katalogen?

Realisasjon -- på 1. nivå behøves kanskje ikke geografisk inndeling?

FDC / Årbøker / Samlesett -- var det opp til meg ble dette 1. nivå. Argumentasjonen må være at dette som handelsvare er en egen varegruppe, og at utrolig mange frimerkesamlere enten ikke samler annet eller at utrolig mange frimerkesamlere skyr dem som pesten.
Ja, enig i at Realisasjon kan evnt. splittes i nivå 2.
Grunnen til at jeg la det inn som en egen kategori på nivå 1 var at dette ville i allefall være en kategori som ville ha fanget min interesse ( og sikkert mange andre også ), og da synes jeg den burde ligge på nivå 1 slik at den ikke "forsvant" i en underkategori.
Godt poeng, Arne.
Realisasjonslotter/samlinger/massevare bør være på nivå 2. Er litt usikker på om en egen kategori for motiv har noe særlig for seg. Er man på jakt etter Nansen-serien fordi man samler herrer med bart, er det vel mest nærliggende å lete under Norge etter 1910 (for jeg regner ikke med at qxl kommer til å opprette noen "herrer med bart"-kategori under motiv?) OSV..... For øvrig er jeg enig i inndelingen som Arne K foreslår. Om såkalt "oversjø" skal være "resten av verden" eller deles i de 4 verdensdelene, må qxl avgjøre ut fra hvor stort volum som omsettes.
Det er vel og bra med ny inndeling av kategoriene. Jeg synes det er vel så viktig å få andre regler slik at det som ikke er solgt innen en viss tid blir luket vekk. Som det er idag ligger det jo objekter på QXL som har ligget der i flere år faktisk.
I januar 2008 sendte jeg følgende brev til QXL:
Jeg har skrevet til dere tidligere for å prøve å få vekk ”uselgelige” objekter som har ligge ute i årevis. Og årevis er faktisk ingen overdrivelse. Det finnes gjenstandsnummer pr. i dag så lavt som 12030032 for eksempel. Det må jo være mange år gammelt.
Jeg er absolutt ikke ut etter å stenge noen som helst ute fra QXL, men å endre noen regler dit hen at de ramler ut av seg selv. For eksempel nevnte gjenstand, som har et utrop på 5 kr, er det ingen som vil ha. Jeg har vært frimerkesamler i over 50 år, og vet litt om akkurat det temaet. Vedkommende som har denne auksjonen har brukt mange ganger det beløpet han forlanger for objektet. Ja ja, kan dere si. Vi får jo betalt for det også. Men jeg tror at QXL hadde vært tjent med at slike auksjoner forsvant etter en tid, og at friske auksjoner overtok. På frimerkesidene som jeg besøker daglig, er det en klar tendens til dårligere kvalitet, og det tror jeg kommer av nevnte problem. Folk vil ikke blande sine gode objekter med de uselgelige gjengangerne.

På Tradera har man delt siten i to, slik at det har blitt en auksjons-site og en site med det jeg vil kalle tilbud, eller direkt som de kaller det.
De har også en usolgt-avgift. Det kan jo også være en vei å gå dersom objektet ikke er solgt etter et antall ganger.
Økende gjenopplastingsavgift er en annen mulighet ved gjentatte opplastinger.
Eller det kan automatisk legges over på en B-auksjons-side etter et visst antall ganger uten suksess.
En annen auksjons-site har de nyeste auksjonene liggende først hele tiden. Da blir man skyvd bakover automatisk uansett hvor mange ganger man gjenopplaster uten å forandre auksjonen.
Det er også mulig å vise hvor mange ganger objektet er lastet opp. Det hindrer ingen i å la ting ligge lenge, men dersom det ble et sorteringskriterium, så ble det lettere for kjøperen å velge vekk.
Som dere ser, finnes det muligheter UTEN å gjøre forskjell på noen.
.
Tenk dere Worst case: QXL har mengder av uselgelige auksjoner som alle har sett mange ganger før, og ingen legger ut nye interessante varer for det er ingen som gidder å bla igjennom de gamle sidene i håp om å finne noe nytt.

Klarer dere å lage regler som eliminerer ”evige” gjengangere er jeg sikker på at QXL kommer styrket og mer interessant ut av det. Det kan også føre til lavere utropspriser og større omsetning.
Det er et par gode forslag her som vi bør tenke på, men det skal sies at plattformendringer ikke gjøres i Norge, vi er 6 land som bruker samme it avdeling så endringer tar fort litt tid. Nå skal det også sies at tråden gjelder endringer i kategoriene, men takk for gode innspill.
Har tidligere sendt inn forslag om at Tysklands-kategorien bør deles opp etter samme modell som QXL i Danmark. Blir mye lettere oversiktlig for både kjøpere og selgere da.

I tillegg bør kanskje FDC-kategorien endres noe, med at "Resten av verden" deles opp i f.eks. verdensdeler, også dette for oversiktens skyld.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår