Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Var/er litt usikker på hvordan dette er tenkt gjennomført, ergo sendte jeg en forespørsel til QXL om gebyret gjelder pr. gjenstand (med ulike gjenstandsnr.) eller om gebyret påkommer samlet med x antall vinnende bud hos en eller flere selgere pr. dag/uke/mnd. eller hva?

Svaret så langt er som flg.:

"Hei
Takk for din mail.

Gebyret gjelder per auksjon, så det er det samme hvor mange objekter du vinner på den auksjonen. Det blir altså kun 5 kroner per auksjon uansett.

Med vennlig hilsen
Kristian

----

Og det svaret sier meg ingenting bortsett fra at QXL-Lauritz ikke helt forstår seg på alle sine brukergrupper, men kanskje helst vil ha auksjoner med 100-vis av like gjenstander pr. auksjon?
Har sendt tilbakemelding til Kristian med ønske om en bedre forklaring, så fylgj med jenter og gutar, dette kan verta spanande!

Visninger: 7778

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Og dette var svaret jeg fikk.

Vi har innført hammerslagsgebyr på lik linje med andre auksjonsnettsteder. Dette er fordi QXL skal være en attraktiv markedsplass for spesielle, spennende og sjeldne varer med hovedfokus på samleobjekter. Av den grunn, ønsker vi å gi disse varene mer oppmerksomhet og plass. Dessverre, vil dette skje på bekostning av svært rimelige varer som det også er mange av på QXL.

Vi plikter ikke å opplyse på mail angående dette, men jeg forstår hva du tenker angående dette. Det er lagt opp på oppslagstavlen at det vil bli innført.

Med vennlig hilsen

Lasse

Hvordan sammenfaller den omsetningskurven i tid med omleggingen av kategoriene?

No har eg skrive dette til mine kjøperar på QXL.no:

BEKLAGER AT DU FÅR DET NYE HAMMERSLAGS-GEBYRET QXL HAR INNFØRT, UTAN FORVARSEL PÅ KR 5,-.  Venlegast send klage til QXL!    Adr: auksjon@qxl.no eller ring 23 28 36 40

mvh

Dette er noe jeg har tenkt å legge til på mine auksjoner også.

Det som irriterer meg er at potensielle kjøpere berskylder meg for at jeg tar dette gebyret.

QXL mener at dette ikke rammer selgeren, men hvordan kan de påstå det? Det blir jo mye færre solgte objekter!

Har en kjøper som la inn bud på 40 (!) objekter hos meg den 21. februar, og ingen av oss hadde fått med oss dette.

For min del er jeg iallfall nå på utkikk etter en annen salgsarena enn QXL. Begynner jo å bli litt tynt i rekkene, da Tradera også nå har innført et "gebyr-regime".

Slik det ser ut for meg, så har QXL gått inn og ensidig endret en inngått avtale. For det er jo slik at idet en legger ut en auksjon så godtar selger QXL sine vilkår og qxl godtar å gjennomføre auksjonen i henhold til avtalen?. Selve kjøpet er en avtale mellom selger og kjøper der QXL ikke er part, men bare en tilrettelegger.Så da blir egentlig spørsmålet om selger godtar at QXL endrer avtalen? For framtidige auksjoner er det greit, men ikke for de som var lagt ut før innføringen av gebyret. Det er i alle fall min mening.

Problemet er at du som kjøper også godtar reglene som gjelder på det tidspunktet da du legger inn et bud. Og her mener altså QXL at du som kjøper, har godkjent gebyret da det gjaldt da du la inn et bud. Og det vil få konsekvenser hvis ditt høynede bud kommer etter innføringen, m.a.o. selv om ditt første bud evt. kom før innføringen.

Gebyret er innført. De som ikke liker å betale det, må finne seg andre arenaer. Det samme gjelder selgere som skulle finne ut at gebyret demper kjøpsinteressen. Og hvis de ikke finner andre arenaer, får de fortsette på QXL. Kr 5,- pr. objekt er ikke mye penger. Det er kanskje heller frimerkene som er for billige.

Konklusjonen på dette er jo at QXL gjør som de selv vil.  Og hensikten er jo helt tydelig - objekter med utrop under kr. 100,- er noe de helst vil slippe å se. Aller helst vil de nok ha utrop fra kr. 250,- og oppover vil jeg tro?  Men spørsmålet er jo om det ikke er det billigste stedet å selge fortsatt likevel! Noen som kan fortelle om andre salgssteder som er billigere???

Du har Facebook-grupper som denne:

https://www.facebook.com/groups/357769310958314/

Gruppen kan jo bygges ut slik at det blir et godt marked.

(Har ikke sjekket med gruppeleder.)

Tja, jeg vet ikke om det er rette veien å gå!  Men her: http://gibud.no/auction/xcAuction.asp har det jo alltid vært MEGET BILLIG å selge saker og ting.  Nettstedet har dessuten eksistert omtrent like lenge som QXL, men har av en eller annen grunn aldri blitt særlig populært! Kanskje det får en renessanse nå? 

Så har vi jo også denne siden

http://www.auction.no/no/regulations.php

Ser at det i perioder er litt aktivitet her

Det finnes også en liten nettauksjon som heter Granto, som tar liten provisjon.Det er ikke alltid så mye spennende der men, det kommer jo an på hva som blir sendt inn og hvor mange kjøpere det er.http://www.granto.no/

Det er faktisk en mulighet. De er vel noe ufullstendige på kategorier, men det går det an å gjøre noe med. Det påstås å være en noe gammeldags layout som hemmer nettstedets popularitet, men frimerkesamlere er jo litt gammeldagse, så det er kanskje ikke det store hinderet. Imidlertid vil det ta noe tid å få de enentuelle kjøperne over på gibud

RSS

Siste aktivitet

Robert Nilsskog svarteØistein Bøes diskusjon Farger på Nk 24 (og generelt) i gruppen Klassisk Norge
"Hei.  Lurer på en sak, kjøpte flere NK 24 fra en auksjon, ser ut som de er fra en…"
7 nov
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Og nå er Super Safe en saga blott, visst nok som en følge av EU-direktiver.Så da…"
31 okt
Steffen Haustrup Hansen la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 16

Hvordan afgør man om en NK 16 er Ia eller Ib?De er efter NK begge blågrønne og disse gamle farver…Se mer
30 okt
Carl Gøran Furst Scheve svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Da er Supersafe en saga blått, løp og kjøp det du finner for det kan bli lenge…"
7 okt
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
21 sep
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

NK 118 Trondheim-Namsos

Finner ikke dette stempelet i TIEMER 2. utgave 1989. Uvanlig ??.
21 sep
Blogginnlegg lagt ut av Helge Østensen

Postverkets statistikk

Jeg har samlet de mest interessante sidene (frimerkesalg og brev sendt) i postverkets statistikk.…Se mer
11 sep
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Navnesøk med bilder i gruppen Norske poststempler
"Oppdatering. Arkivet har nå ca 20000 bilder fra ca 5500 forskjellige…"
7 sep
Einar Strand Enkerud svarteEspen Thuves diskusjon Hjelp til denne, NK 38 ?
"Tipper det er 37 II"
2 sep
Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår