Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Vedlagte artikkel skrev jeg i Moldefilatelistene for en tid tilbake, men har ikke fått noen forklaring. Gjelder dette alle slags frimerker?

Visninger: 445

Vedlegg:

Svar til denne diskusjonen

Jeg har vel egentlig ikke noe greie på dette, men har i andre sammehenger opplevd at papir krymper,
Jeg husker fra "gode gamle dager", i data-alderens barndom. Den gangen førte vi regnskapet på kontokort med magnetstripe. Dersom disse ikke ble lagret riktig ( mørkt og kjølig) opplevde vi at kortene ble umulig å lese da papiret hadde krympet og magnetstripen hadde "krøllet" seg.
Det samme skjer jo også med trematerialer dersom disse ikke er tørre når de brukes. Ser jo eksempler på dette når panel på hus er blitt malt før materialene er tørre, overliggeren krymper og du får umalt stripe på underliggeren.
Vel, dette har vel ikke akkurat noe med frimerker å gjøre, men kan det være samme årsaken??
At frimerkene ikke krymper like mye, kan det ha noe med hvor "fersk" papiret har vært eller lagringen av papiret før trykkingen skjedde??
Takker for svar! Har nok tenkt tanken selv, men trodde ikke at det kunne ha så store utslag.
Du store alpakka! Jeg skal videreformidle artikkelen til en som er papirkjemiker i Finland — og dessuten frimerkesamler.
Har nylig tittet litt i Harry Snarvold`s bok Posthornutgavene 1879-1883, her omtales dette interressante emnet som du tar opp. Refererer fra en beretning fra frimerketrykkeriet 1879: "Ved Gjennemhuggningen makuleres en stor Mængde merker paa grund af Papirets uensartede Sammentrækning efter Gummieringen", der gjør at Stifterne hugger ind i Mærkerne. Litt lenger ut i teksten kan man også lese Snarvold`s kommentar: "I størrelse varierer også merkene betydelig, fra 1/2 til 1 m/m. Så her får vi iallefall bekreftet at papiret "lever" pga varierende papirkvalitet og påføring av lim, samt fenomenet dårlig sentrerte merker/tagget inn i merkebildet! Sikkert faktorer her som er aktuelle i nyere tid også selv om papirkvalitet og trykkemetoder har endret seg med tiden....

hei, ser det er en tråd om krymping og har et spørsmål:

Har en nk 39 som er 20mm høy og markant mindre enn mine andre nk 39

Er dette normalt?

I og med at frimerkesamling er så visuelt orientert, hadde det vært topp hvis du fikk til en scan av linjalen og merket - og lastet det opp her.

jepp... og ser ut som det bare har krympet en halv millimeter... så det er sikkert normalt :)

Har lagt oppå et annet nk39 og synkronisert taggene øverst.

RSS

Siste aktivitet

Robert Nilsskog svarteØistein Bøes diskusjon Farger på Nk 24 (og generelt) i gruppen Klassisk Norge
"Hei.  Lurer på en sak, kjøpte flere NK 24 fra en auksjon, ser ut som de er fra en…"
7 nov
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Og nå er Super Safe en saga blott, visst nok som en følge av EU-direktiver.Så da…"
31 okt
Steffen Haustrup Hansen la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 16

Hvordan afgør man om en NK 16 er Ia eller Ib?De er efter NK begge blågrønne og disse gamle farver…Se mer
30 okt
Carl Gøran Furst Scheve svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Da er Supersafe en saga blått, løp og kjøp det du finner for det kan bli lenge…"
7 okt
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
21 sep
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

NK 118 Trondheim-Namsos

Finner ikke dette stempelet i TIEMER 2. utgave 1989. Uvanlig ??.
21 sep
Blogginnlegg lagt ut av Helge Østensen

Postverkets statistikk

Jeg har samlet de mest interessante sidene (frimerkesalg og brev sendt) i postverkets statistikk.…Se mer
11 sep
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Navnesøk med bilder i gruppen Norske poststempler
"Oppdatering. Arkivet har nå ca 20000 bilder fra ca 5500 forskjellige…"
7 sep
Einar Strand Enkerud svarteEspen Thuves diskusjon Hjelp til denne, NK 38 ?
"Tipper det er 37 II"
2 sep
Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår